آخرین اخبارافغانستانسیاست

حکمتیار:

با آمدن صلح، ممکن انتخابات به تاخیر بیفتد

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌گوید که در صورت آمدن صلح، انتخابات ریاست‌ جمهوری به احتمال زیاد به تاخیر خواهد افتاد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌گوید که در صورت آمدن صلح، انتخابات ریاست‌ جمهوری به احتمال زیاد به تاخیر خواهد افتاد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای حکمتیار که روز (جمعه، ۲۵ اسد) در یک گردهمایی انتخاباتی‌اش در شهر کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که پیش‌بردن روندهای صلح و انتخابات همزمان ممکن نیست و در صورت آمدن صلح، انتخابات باید به تاخیر بیفتد.
او افزود:«انتخابات شاید به تاخیر بیفتد. احتمال قوی این است که انتخابات باید به تاخیر بیفتد. اگر صلح بیاید طبیعی است که انتخابات به تاخیر می‌افتد، هردو همزمان ممکن نیست.»
این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری درحالی‌که از احتمال به تاخیرافتادن انتخابات سخن می‌زند، همچنان تاکید دارد که تا آخرین روز مبارزات انتخاباتی، به کمپین انتخاباتی‌اش در شهرهای افغانستان ادامه خواهد داد.
آقای حکمتیار در عین حال گفت که با تمام تلاش در برابر کسانی که از قبل روند انتخابات ریاست ‌جمهوری را به نفع خودشان مهندسی کرده‌اند، خواهد ایستاد و جلو تقلب را نیز خواهد گرفت.
او در حالی از احتمال به تاخیرافتادن انتخابات ریاست‌ جمهوری سخن می‌زند که کمیسیون مستقل انتخابات ششم میزان سال جاری را روز برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری تعیین کرده و بارها به برگزاری انتخابات در زمان تعیین‌شده‌ آن تاکید کرده است.
از سویی هم، رییس‌ جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز همواره به صلح و انتخابات به عنوان دو روند جدا از هم یاد کرده و به پیش‌برد همزمان این دو روند تاکید کرده‌اند.
رهبر حزب اسلامی در بخشی از سخنانش افزود که صلح آمدنی است و هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر صلح مانع ایجاد کند.
به گفته‌ او:«صلح آمدنی است، هیچ کسی نمی‌تواند مانع صلح شود، ملت ما هم صلح می‌خواهند، وضعیت هم این را ایجاب می‌کند، امریکا هم به این نتیجه رسیده، کشورهایی که برای جنگ سرمایه‌گذاری کرده و این جنگ را آغاز کرده و تا امروز دوام داده‌اند، این‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که از این جنگ هیچ دستاوردی نخواهند داشت.»
گلبدین حکمتیار همچنان گفت که حکومت وحدت ملی توانایی مدیریت افغانستان را ندارد و در صورت خروج امریکا از افغانستان، این حکومت نیز سقوط خواهد کرد.
آقای حکمتیار افزود که حکومت وحدت ملی توانایی تصمیم‌گیری درباره‌ مسایل مهم کشور را نداشته و در رابطه به صلح و موضوعات مهم دیگر نیز بین ریاست ‌جمهوری و ریاست اجرایی تفاوت دیدگاه وجود دارد.
او تاکید کرد که امریکا تلاش دارد تا در افغانستان حکومتی را ایجاد کند که بتواند برای مدتی پس از خروج نیروهای امریکایی، افغانستان را مدیریت کرده و دوام بیاورد.
این در حالی است که اخیراً سی‌ان‌ان به نقل از منابعی گزارش کرده است که قرار است توافق‌نامه‌ صلح میان امریکا و طالبان تا نوزدهم آگست (۲۸ اسد) به امضا برسد.
تمامی پیشرفت‌ها در مذاکرات امریکا و طالبان طی هفت بار گفت‌وگو در دوحه و یک بار گفت‌وگو در امارات متحده‌ عربی حاصل شده و نمایندگان دو طرف هم‌اکنون برای نهایی‌سازی متن توافق‌نامه و امضای آن، مشغول مشوره با رهبران‌شان هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا