آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

امرالله صالح:

با ادامه خشونت طالبان، زندگی زندانیان شان به خطر می‌افتد

معاون اول رییس جمهور می‌گوید در صورتی که طالبان به کشتار مردم بی‌گناه و اعضای جامعه مدنی و بمب‌گذاری‌های کورکورانه ادامه دهند، رهایی زندانیان‌ شان نه؛ بلکه زندگی آن‌ها شامل آجندا خواهد شد.

امرالله صالح
به گزارش خبرگزاری دید، امرالله صالح معاون اول رییس جمهور، امروز چهارشنبه(۱ دلو) در فیسبوکش نوشته‌ است که در پیوند به صدای ملت برای اعدام تروریست‌ها، باید به طالبان تفهیم گردد که روند مذاکره نیاز به اعتمادسازی دارد.
او افزوده که «اعتمادسازی با کشتار مردم ملکی و ربودن مردم از شاهراه‌ها ایجاد نمی‌گردد. ما در برابر کشتار مردم خود بی‌تفاوت نبوده و بی‌تفاوت بوده نمی‌توانیم».
آقای صالح گفته‌ است که اکنون شاید در آجندای طالب، «رهایی تروریست‌ها از زندان‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان» شامل باشد. اگر آن‌ها یعنی «طالبان تروریست» به کشتار مردم بی‌گناه، اعضای جامعه مدنی و بمب‌گذاری‌های کورکورانه ادامه دهند، در آن‌صورت رهایی زندانی‌ها نه؛ بلکه زندگی آنها شامل آجندا خواهد شد.
این در حالی است که حفیظ منصور یک عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به رسانه‌ها گفته‌ است که نمایندگان طالبان حاضر به گفت‌وگو درباره مشروعیت و یا عدم مشروعیت جنگ جاری در افغانستان نیستند.
او گفته‌است که «آنان موضوع رهایی زندانیان باقی‌مانده‌شان را هم با امریکایی‌ها و هم با ما مطرح کردند. اما نکته مهم این است که هیئت مذاکراتی دولت اسلامی افغانستان یک بار دیگر از آنان خواسته که پیش از همه‌چیز در پیوند به جنگ جاری هم از منظر اسلام و هم از قران بحث کنند».
طالبان به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکره با دولت افغانستان، خواستار آزادی ۵۰۰۰ نفر از زندانیان خود شدند که ۵۴۰۰ زندانی این گروه اواخر سال گذشته میلادی آزاد شدند. اکنون گفته می‌شود که این گروه خواستار آزادی ۷ هزار زندانی دیگر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا