آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

با افتتاح راه لاجورد، نخستین بسته تجاری کشور به ترکیه فرستاده می‌شود

پروژه بزرگ راه لاجورد فردا با حضور رییس‌ جمهورغنی در هرات افتتاح و با گشایش آن، نخستین بسته تجاری کشور عازم ترکیه خواهد شد.


پروژه بزرگ راه لاجورد فردا با حضور رییس‌ جمهورغنی در هرات افتتاح و با گشایش آن، نخستین بسته تجاری کشور عازم ترکیه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در باره چگونگی افتتاح راه لاجورد گفت:« این راه کمک می‌کند که محموله‌های تجارتی افغانستان از دو بندر تورغندی و آقینه با گذشتن از مسیرهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به آب‌های آزاد اروپا برسد.»
با استفاده از راه لاجورد هزینه‌های تجارتی و ترانزیتی کاهش خواهد یافت، بازارهای بیشتری برای محصولات تاجران فراهم خواهد شد. عواید ترانزیتی افزایش یافته و تعداد شرکا در بخش تجارت و ترانزیت بیشتر خواهد شد.
مرتضوی با تأکید بر آن که راه لاجورد سبب گره‌خوردن منافع کشورهای منطقه در بعد اقتصادی خواهد شد گفت که رویکرد کشورهای منطقه نیز به افغانستان رویکرد اقتصادی باشد.
در همین حال، اجمل عبدالرحیمزی معین وزارت مالیه گفت محموله‌های تجارتی که فردا به وسیله ۹ موتر باربری از طریق راه لاجورد و با استفاده ازسیستم TIR به ترکیه انتقال می‌یابد، شامل تار پنبه، کشمش، تخم تربوز و کنجد می‌باشد.
امام محمد وریماچ معین وزارت ترانسپورت گفت: قرار است شرکت‌های خصوصی دارای لیسانس تیر، فعالیت‌های خود را در مسیر راه لاجورد رسمی بسازند تا نماینده‌گی از سکتور خصوصی افغانستان داشته باشند.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان از انتقال اولین محموله صادرات افغانستان از طریق راه لاجورد استقبال کرد.
عتیق‌الله نصرت رییس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع، نقش راه لاجورد را در افزایش تجارت و انتقال اموال صادراتی افغانستان با اهمیت دانست و گفت که اموال تاجران از این مسیر در زمان کمتر وبا هزینه کم انتقال می‌یابد.
راه لاجورد می‌تواند زمینه دسترسی افغانستان را به بازارهای بیشتر و گسترده‌تر در این مسیر و همچنین فراتر از آن در اروپا و حوزه مدیترانه فراهم نماید.
این دهلیز ترانزیتی به تولید کنندگان داخلی کمک می‌کند تا بازارهای مناسب‌تر بیشتر و جدیدتری را در کشورهای شامل موافقتنامه و کشورهای خارج این مسیر پیدا کنند.
موافقت نامه راه لاجورد میان وزیران امور خارجه افغانستان، ترکمنستان، گرجستان، معین وزارت امور خارجه ترکیه و معاون اول شرکت سهامی خطوط آهن آذربایجان در حاشیه هفتمین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای راجع به افغانستان RECCA در ۲۴ عقرب ۱۳۹۶ امضاء شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا