آخرین اخبارجهانسیاست

با جو بایدن و خانواده اش بیشتر آشنا شوید

منبع: دویچه وله

ازدواج، فرزندان و خانواده؛ شاید هیچ کشوری را نتوان یافت که به اندازه ایالات متحده امریکا به این ارزش‌های سنتی در حوزه سیاست اهمیت دهد. در این کشور سیاستمداران را با این معیارها می‌سنجند و امر خصوصی همواره یک امر سیاسی است.

هم حزب دموکرات امریکا به این امر واقف است و هم کاندیدای ریاست‌جمهوری این حزب، جو بایدن، که در انتخابات ۲۰۲۰ در برابر رقیبی سرسخت چون دونالد ترامپ، پیروزی خود را به کرسی نشاند. اما علاوه بر این‌ها باید گفت که بایدن ۷۷ ساله واقعاً هم یک خانواده‌دوست تمام‌عیار است.
به هنگام برگزاری کنگره دیجیتال حزب دموکرات برای اعلام کاندیداتوری او در ماه آگست، همسرش جیل و فرزندان و نواسه‌های او نقشی شاخص داشتند. در این کنگره جیل سخنرانی مهمی ایراد کرد، فرزندانش هانتر و اَشلی پدرشان را با نشان دادن کلیپ‌هایی از پیش آماده معرفی کردند و پنج نواسه او پس از ادای سوگند وفاداری به پرچم ایالات متحده، درباره پدربزرگشان که او را پاپ (Pop) خطاب می‌کنند، هر یک از نگاه خود تعریف‌هایی کردند.

جو بایدن زندگی پرنشیب و فرازی را پشت سر گذاشته که بر حیات سیاسی او بی‌تأثیر نبوده است

تأثیر گذشته دردناک بر زندگی سیاسی بایدن
دموکرات‌ها از همان آغاز کاندیدای خود را شخصیتی ضد ترامپ معرفی کردند: فردی با احساس همدردی برای دیگران، با منش انسانی و متواضع. این ویژگی‌ها البته بی‌ارتباط با داستان زندگی بایدن نیست: روزگار این سیاستمدار ۷۷ ساله با ضربه‌هایی سخت و دردناک توأم بوده که هر یک از آنها برای تأثیرگذاری تعیین‌کننده بر یک انسان کافی است.
در ۱۸ دسمبر ۱۹۷۲ بود که به بایدن ۳۰ ساله در تماسی تیلفونی خبر دادند که همسرش نیلا به همراه سه فرزندش دچار سانحه رانندگی شده است. در این تصادف همسر و دختر ۱۳ ماهه‌اش جان باختند و دو پسرش، بو و هانتر، با جراحت شدید در بیمارستان بستری شدند.

پیش از آنکه جو بایدن برای کاندیداتوری خود تصمیم بگیرد، نظر نوه‌هایش را خواسته بود: «به او گفتیم، زود باش خودت را نامزد کن، منتظر چه هستی؟»

در تاریخ سیاسی امریکا به ثبت رسیده که بایدن ۳۰ ساله که تازه سناتور شده بود، مراسم سوگند خود را در کنار بستر فرزندانش در بیمارستان ادا کرد.
بایدن سالیان دراز میان دو ایالت دلاور و واشنگتن در رفت‌وآمد بود تا از رسیدگی به دو پسر خود غافل نماند. بی‌راه نیست اگر بایدن ۷۷ ساله امروز بگوید که او در زندگی سیاسی خود در واشنگتن، هرگز تماس خود با «امریکای واقعی» را قطع نکرد. سال ۱۹۷۷ بایدن بار دیگر ازدواج کرد؛ با «جیل» که معلم بود و دختری که حاصل این پیوند شد: اَشلی.
هیچ کشوری به اندازه ایالات متحده امریکا از پاندمی کرونا آسیب ندیده و از شمار بالای مرگ‌ومیر کرونایی در رنج نبوده است. و جو بایدن می‌داند که از دست دادن نزدیکانی که دوست‌شان داریم، به چه معناست. در پیام‌اش می‌گوید، می‌تواند به امریکایی‌ها تسکین دهد، آنها را با یکدیگر آشتی دهد و مسیر تازه‌ای را به آنها بنمایاند؛ آن‌گونه که همسرش در عبارتی بیان کرد: «یک گام پس از دیگری به جلو برداشتن و ادامه دادن آن».
خانواده جو بایدن:
جیل بایدن
هر کس با جیل بایدن آشنا می‌شود از خون‌گرمی او می‌گوید، از شوخ‌طبعی و از علاقه و توجهی که نسبت به مخاطب خود نشان می‌دهد. «داکتر بایدن» یک متخصص علوم تربینی پرشور است که حتی زمانی که همسرش معاون رییس جمهور باراک اوباما بود، دست از حرفه خود نکشید.
جیل سال ۱۹۷۷ ازدواج کرد: «من به گونه‌ای مادر شدم که هیچ وقت انتظارش را نداشتم.» او این سخنان را در سخنرانی تحسین‌برانگیز خود در کنگره حزب دموکرات به مناسبت کاندیداتوری جو بایدن ایراد کرد: «من عاشق یک مرد و دو پسری شدم که در برابر آواری از یک فقدان باورنکردنی ایستاده بودند».
۲۶ ساله بود که در برابر این پرسش قرار گرفت: «چگونه می‌توان به یک خانواده فروپاشیده التیام بخشید؟» این پرسش به او کمک کرد «بو» و «هانتر» را بزرگ کند و سپس ۱۹۸۱ دخترش اشلی را به دنیا آورد. جیل برای پسران جو تبدیل شد به «مام» (مادر).
در حالی که جو بایدن در مقام سناتور مدام میان ولینگتون در ایالت دلاور و واشنگتن در آمد و شد بود، جیل پیشرفت حرفه‌ای معلمی را پی گرفت که حاصل آن دو مدرک کارشناسی ارشد و سپس درجه دکترا در رشته علوم تربیتی بود.
پس از هشت سال همسر معاون رییس جمهوری بودن، جیل امروز یک رزمنده کارزار انتخاباتی حرفه‌ای و همسر یک سیاستمدار است که تنها مهم نیست به عنوان «همسری در کنار او» دیده شود. در خاطرات خود می‌نویسد: «معلم بودن آن چیزی نیست که انجام می‌دهم، بلکه چیزی است که هستم».
یک چیز را می‌توان مطمئن بود: جیل بایدن تصور دقیقی دارد از این‌که اگر بانوی اول امریکا شود، می‌خواهد چه کار کند. امر آموزش، مسئله اصلی اوست؛ و موضوع خانواده سربازان نیز، که جایی در قلب او دارند و البته مبارزه با سرطان که یک بیماری عمومی در امریکاست. مبارزه با سرطان به‌خصوص از زمانی جایگاه مهمی برای او یافت که پسرشان «بو» در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان مغزی جان سپرد و جیل هنوز متأثر از آن است.
بو بایدن (۱۹۶۹ – ۲۰۱۵)

جوزف رابینت «بو» بایدن در خانواده بایدن‌ها جایگاه پراهمیتی دارد. او پنج سال پیش در ۴۶ سالگی بر اثر یک سرطان بدخیم مغزی درگذشت. اما بایدن‌ها همواره یاد او را زنده نگه داشته‌اند. در کنگره حزبی ماه آگست، در یکی از کلیپ‌ها می‌شد «بو» را دید که چگونه در کنگره حزبی ۲۰۱۲ مجری برنامه پدرش بوده است. خواهر و برادرانش گفته‌اند: «بو دیگر نزد ما نیست، ما اما او را در قلب خود جای داده‌ایم».
بو بایدن در سال ۲۰۰۶ به مقام دادستان کل ایالت دلاور رسید و در سال ۲۰۰۸ در جنگ عراق خدمت کرد. مرگ زودرس «بو» ضربه‌ای سنگین به والدین او وارد کرد. جو بایدن بعدها در یک مصاحبه گفت: «خانواده من به کل نابود شد. و من نابود شدم.» او آن زمان تصمیم گرفت از نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ دوری گزیند، زیرا آمادگی روحی لازم را در خود نمی‌دید. «بو» همسرش هَلی و دو فرزندش، ناتالی و هانتر را تنها گذاشت.
باراک اوباما در مراسم سوگواری بو بایدن گفت: «او در طول ۴۶ سال به چیزهایی دست یافت که برخی از ما در ۱۴۶ سال هم نمی‌توانیم به آن دست یابیم.» اوباما افزود: «برخی انسان‌ها هرگز پی نخواهند برد که زندگی‌شان به خاطر بو بایدن بهتر شده است. اما مسئله این نیست. شهرت برای بو هرگز دلیل آن نبود که خود را در خدمت منافع عموم بگذارد».
هانتر بایدن
هانتر الگوی یک فرد دردسرآفرین برای خانواده بوده است. او فرزندی است که پدرش همواره مجبور به توجیه و توضیح اعمال‌اش بوده است. اما هانتر خطاهای خود را می‌پذیرد: برای مثال به طور علنی اعلام کرد که مدت مدیدی درگیر مسئله اعتیاد بوده و بارها در کلینیک ترک اعتیاد بستری بوده است.
او سال گذشته در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: «مانند هر کس دیگری که می‌شناسم، من بارها سقوط کردم و بار دیگر بر روی پای خود ایستادم. من هم کارهای ارزشمندی انجام دادم و هم کارهایی که از آن پشیمانم».
یکی از خطاهای هانتر پیامد سخت سیاسی در بر داشت؛ زمانی که شغلی را در شورای اداری کنسرن گاز اوکراینی «بوریسما» متقبل شد. دونالد ترامپ رییس ‌جمهور امریکا، کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین را مشروط کرد به اینکه ولودیمیر زلنسکی رییس ‌جمهوری اوکراین، تحقیقاتی در مورد معاملات هانتر بایدن به جریان بیندازد. پیامدهای آن روشن است: ترامپ در این باره مورد استیضاح قرار گرفت و از روند برکناری از مقام ریاست‌ جمهوری جان سالم به در برد، زیرا حزب ترامپ در سنای امریکا برای رییس ‌جمهوری سینه سپر کرد. اما کل این مسئله برای جو بایدن چندان خوشایند نبود. مخالفان او، معاون رییس ‌جمهوری پیشین را متهم به فساد اقتصادی و زد و بند خانوادگی کردند.
زندگی خصوصی هانتر نیز دستخوش نشیب و فراز شد: در سال ۲۰۱۵ از همسرش کتلین که مادر سه دختر به نام‌های نائومی، فینگن و مِیزی بود جدا شد. در سال ۲۰۱۶ خانواده بایدن‌ها علنی کردند که هانتر با هَلی، بیوه برادرش بو، زندگی مشترکی دارند. آنچه این خبر در پی داشت، به راه افتادن کارزاری زشت در برابر افکار عمومی درباره جدایی هانتر از همسرش کتلین بود.
در آن زمان جو و جیل به حمایت از هانتر برخاستند و بیانیه‌ای در این رابطه انتشار دادند: «ما خشنودیم از اینکه هانتر و هَلی یکدیگر را یافته‌اند و به زندگی خود پس از یک دوره از سوگواری عمیق تداوم بخشیدند. آنها حمایت ما را دارند و ما برای آنها خوشحال هستیم».
هنوز مشخص نیست که هانتر و هَلی چه زمان از یکدیگر جدا شدند. امروز هانتر همسری جدید در کنار خود دارد. او سال گذشته با ملیسا کوهن از آفریقای جنوبی، شش روز پس از آشنایی‌شان ازدواج کرد. جو بایدن از عروس‌اش قدردانی کرد، به این خاطر که به پسرش این توان را داده که «بار دیگر عشق بورزد.» در اوایل سال جاری، ملیسا پسری به دنیا آورد.
هانتر امروز به نقاشی روی آورده است. او به نیویارک‌تایمز در اوایل سال جاری گفت: «هنر من را سالم نگه می‌دارد… در طول سال‌ها جرئت نمی‌کردم خود را یک هنرمند بدانم. امروز اما چنین حسی دارم».
ناظران سیاسی از خود می‌پرسیدند، هانتر چه نقشی در کارزار انتخاباتی بایدن خواهد داشت، آیا او همچنان باری بر شانه‌های پدر خواهد بود؟ او در کنگره دیجیتال حزب دموکرات به همراه خواهرش با نمایش کلیپ‌هایی که ساخته بودند، تصویری از جو بایدن به عنوان یک انسان ارائه داد.
اشلی بایدن
درباره جوان‌ترین دختر بایدن‌ها اطلاع زیادی در دست نیست. اشلی ترجیح می‌دهد در پشت صحنه بماند. او ۳۸ ساله و متاهل است، در یک سازمان غیرانتفاعی کار می‌کند و در این فاصله خود یک شرکت تأسیس کرده که صنعت مُد پایدار را با کار غیرانتفاعی پیوند می‌دهد.

اگرچه اشلی از حضور در صحنه علنی دوری می‌کند، اما پیش از محدودیت‌های کرونایی در یک مراسم کارزار انتخاباتی بایدن دیده‌ شده است. او در کنگره دیجیتالی حزب دموکرات به هنگام نامزدی پدرش، در باره او گفت: «او به تو حقیقت را خواهد گفت، حتا اگر نخواهی آن را بشنوی. (…) او با هر کس رفتاری محترمانه دارد، هر کس که می‌خواهد باشد».
نوه‌‌های بایدن
جو و جیل، پدر و مادربزرگ پرشوری هستند. پنج نوه بزرگ جو بایدن، نائومی، فینِگان، مِیزی، ناتالی و هانتر، همگی در کنگره حزبی نقشی خاص داشتند. آن‌ها در آغاز این کنگره چهارروزه نخست سوگند وفاداری به پرچم ملی را یاد کردند. سپس در دو ویدئو به توصیف والدین بزرگ خود پرداختند. می‌گویند، مادربزرگشان جیل اصلا آدم عادیی نیست: «او خیلی دوست دارد آدم‌ها را دست بیندازد. اگر به هنگام ورزش دو، یک مار مرده پیدا کند، با خود به خانه می‌آورد تا کسی را به وحشت بیندازد».
می‌گویند پدربزرگ‌شان جو، که او را «پاپ» صدا می‌زنند، هر روز تیلفونی با بچه‌ها صحبت می‌کند. او آیسکریم خیلی دوست دارد و گاه پنهانی از فریزر کش می‌رود «مبادا مادر بزرگ او را ببیند».
پیش از آنکه جو بایدن برای کاندیداتوری خود تصمیم بگیرد، نظر نوه‌هایش را خواسته بود: «به او گفتیم، زود باش خودت را نامزد کن، منتظر چه هستی؟»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا