آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی در پیوند به هشتم ثور:

با عبرت از گذشته، طالبان خشونت را کنار گذاشته و به اراده مردم احترام بگذارند

رییس جمهور اشرف غنی در پیامی به مناسبت هشتم ثور گفته که درس تاریخ معاصر کشور این است که هیچکس نمی‌تواند با اعمال زور، خشونت و استفاده از روش‌های استبدادی اراده خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.

رییس جمهور اشرف غنی در پیامی به مناسبت هشتم ثور گفته که درس تاریخ معاصر کشور این است که هیچکس نمی‌تواند با اعمال زور، خشونت و استفاده از روش‌های استبدادی اراده خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.
به گزارش خبرگزاری دید، در پیام رییس جمهور غنی که روز چهارشنبه(هشتم ثور) منشتر شده، آمده است: «اکنون وقت آن رسیده است تا طالبان نیز با الهام از این درس تاریخی، به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ، خشونت و ویرانی، اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در پروسه‌های ملی و دموکراتیک و مراجعه به اراده مردم دنبال کنند».
آقای غنی «هشتم ثور» را روز مبارزه رهایی‌بخش مردم توصیف کرده است که محصول فداکاری مردم از تمامی اقوام و اقشار و بیان‌گر عزم راسخ و همبستگی ملی بوده است.
رییس جمهور غنی با ابراز تأسف گفته است که پس از «پیروزی جهاد»، مردم افغانستان چنان روز تلخ و سخت را تجربه کردند که شیرینی «پیروزی» را به کام‌شان تلخ کرد.
به گفته او، جامعه جهانی و مجاهدین پس از پیروزی فرصت طلایی بازسازی و همکاری را از دست دادند و این غفلت سبب شد که افغانستان وارد بحران سیاسی، امنیتی و اجتماعی شود و برای مدتی در انزوای بین‌اللملی به سر ببرد.
او اما می‌گوید که اکنون جایگاه بین‌المللی افغانستان احیا شده است و مردم تحت چتر نظام جمهوری اسلامی، در پرتو قانون اساسی و با توسل به ارزش‌های مردم‌سالاری مسیر روشنی را در پیش دارند.
رییس جمهور غنی وضعیت کنونی کشور را نیز «حساس» خوانده و تأکید کرده است که با استفاده از تجارب تلخ گذشته، روند صلح را به درستی باید مدیریت کرد.
به گفته او، پیروزی جهاد مردم افغانستان محصول وحدت ملی بود و تنها از طریق صدای واحد، به صلح پایدار و عادلانه می‌توان دست یافت.
هشت ثور، ۱۳۷۱ هجری خورشیدی، به عنوان روز پیروزی مجاهدین در برابر رژیم وابسته به شوروی سابق نام برده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا