آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

قطع نامه پایان گردهمایی علمای دینی؛

با ملا هبت‌الله بیعت می‌کنیم/ موضوع مکاتب دخترانه در آجندا نبود/ مخالفت با امارت اسلامی بغاوت است

خبرگزاری دید: گردهمایی سه روزه علمای دینی طا-لبان با صدور قطع‌نامه‌ای یازده ماده‌ای به پایان رسید. در قطع نامه این نشست با ملا هبت‌الله آخوندزاده بیعت شده، ولی اشاره‌ای به مکاتب دخترانه، انتخابات، دولت فراگیر و خواسته‌های جامعه جهانی نشد.

با ملا هبت‌الله بیعت می‌کنیم/ موضوع مکاتب دخترانه در آجندا نبود/ مخالفت با امارت اسلامی بغاوت است

گردهمایی سه روزه علمای طا-لبان امروز شنبه (۱۱سرطان) با صدور قطع‌نامه‌ای ۱۱ ماده‌ای به پایان رسید.
در این نشست علمای طا-لبان با ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان بیعت کردند. «ما بار دیگر بیعت خود را با امیرالمومنین هبت‌الله آخندزاده تجدید و از او قاطعانه پشتیبانی می‌کنیم».
در یکی از ماده‌های این قطع‌نامه آمده است: «امارت اسلامی از متن مردم افغانستان برخاسته و هیچ جهت بیرونی در اقامه آن دخالت ندارد. این دلیل موثق مشروعیت داخلی آن می‌باشد».
در ماده‌ دیگر این ‏قطع‌نامه از جامعه جهانی خواسته شده تا حکومت طا-لبان را به‌رسمیت بشناسد و دارایی‌های افغانستان باید آزاد شود.
در این قطع‌نامه اضافه شده است: «با آمدن امارت، امنیت سرتاسری تأمین شده است، جزیره‌های قدرت از بین رفته، فساد، غصب و اختلاس ختم و یک نظام مقتدر مرکزی به وجود آمده است».
علمای طا-لبان هم‌چنین از سیاست عدم مداخله به کشورهای دیگر و خواست برای مداخله نکردن کشورها در امور افغانستان پشتیبانی کردند.
از سویی هم آنان هرگونه هم‌کاری با گروه داعش را ناروا دانستند.
‏در بخشی از این قطع‌نامه آمده است که وحدت ملی تقویت شود.
این علما از برنامه برگشت مقام‌های افغانستان به کشور نیز پشتیبانی کرده‌اند.
همچنان در قطعنامه این گردهمایی هرگونه مخالفت با امارت اسلامی طا-لبان به عنوان بغاوت خوانده شده و گفته شده که نیروهای طا-لبان مامور سرکوب هر نوع بغاوت در کشور هستند.
انتظار می‌رفت در گردهمایی علمای طا-لبان مسئله مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، ایجاد دولت فراگیر و خواسته‌های جامعه جهانی در آجندا گنجانده شود، اما قطع نامه پایانی آن خلاف انتظارات ارائه شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا