آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بحث برگزاری انتخابات جدی‏ تر شده است

به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای صلح با طالبان پیشرفتی نداشته است و امریکا روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد. دور ششم گفت‌وگوهای قطر به پایان رسید و آقای خلیلزاد گفت که برای رسیدن به صلح به مذاکرات بیشتر نیاز است.

این روز‏ها و پس از پایان ششمین دور گفت‌وگوهای قطر میان نمایندگان ایالات متحده امریکا و نمایندگان گروه طالبان، بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر شده است. گویا به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
الیس ویلز معاون وزیر امور خارجه‌ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در دیدار با اعضای کمیسیون مستقل انتخابات خواهان برگزاری انتخابات شفاف شده است.
خانم ویلز در این دیدار بر اهمیت یک پروسه معتبر و شفاف انتخابات، تسریع روند ثبت‌ نام رای‌دهندگان و استخدام و آموزش کارمندان مورد نیاز برای برگزاری انتخابات به موقع، تاکید کرده است. معاون وزیر خارجه امریکا که روز یک شنبه به کابل آمده است، در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی روی برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن گفت و گو کرده است.
این عضو وزرات خارجه امریکا گفت که امریکا برای کمک به انتخابات سراسری و با اعتبار در افغانستان متعهد است.
براساس جدول زمانی کمیسیون، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال جاری خورشیدی برگزار شود.
تاکید روی برگزاری انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که خیلی‌ها نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بی‌باور است.
هر چند که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در آغاز سال جدید خورشیدی، سال جدید را سال انتخابات سالم عنوان کرد.
دیپلمات های ایالات متحده امریکا بارها اعلام کرده‌اند که برای این کشور فرایند صلح اولویت است تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا به کرات گفته انتظار داریم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، با طالبان به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند و اگر روند صلح نتیجه داد، خوب است که برای برگزاری انتخابات آمادگی نیز اتخاذ شود.
فهرست نهایی نامزدان انتخابات اعلام شده و قرار است به زودی روند ثبت نام رای دهندگان هم آغاز شود.
حالا به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای صلح با طالبان پیشرفتی نداشته است و امریکا روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد. دور ششم گفت‌وگوهای قطر به پایان رسید و آقای خلیلزاد گفت که برای رسیدن به صلح به مذاکرات بیشتر نیاز است و مذاکره روی موارد پیچیده دشوار است.
برخی از رسانه‌های غربی گزارش کرده بودند که گفت‌وگوهای قطر با شکست مواجه گردیده است. طالبان در این دور از گفت‌وگوها همچنان روی خروج نیرو های خارجی از افغانستان تاکید کرده‌اند. خروج نیروهای خارجی از کشور یکی از جدی ترین مطالبات طالبان در پروسه صلح پنداشته می‌شود.
همچنان یکی از خواسته‌های جدی امریکا قطع رابطه گروه طالبان با گروه القاعده است. زیرا طالبان به نحوی به گروه القاعده ارتباط دارد و بیعت کرده است. ممکن گروه طالبان گفته باشد که با القاعده قطع رابطه خواهد کرد اما، از قراین روشن است که امریکایی‌ها به راحتی نمی‌توانند به طالبان اعتماد کنند.
هر چند که امریکا برای خروج از افغاتستان عجله دارد، ولی دقت خواهد کرد که خروج شتاب‌زده نداشته باشد. وزیر دفاع پیشین امریکا به تازگی گفته است که خروج ناگهانی امریکا پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت.
با این وجود، هنوز روشن نیست که آیا انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار خواهد شد یا خیر. زیرا، اوضاع آن قدر هم قابل پیش بینی نیست.
واقعیت دیگر این است که ناامنی‌ها و تحرکات گسترده طالبان مانع حضور سراسری مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان خواهد شد. طالبان در بخش‌های گوناگون کشور مسلط هستند و حتا در رمضان از خاموشی تفنگ های شان امتناع کردند.
واقعیت تلخ دیگر عدم اعتماد به کمیسیون‌های انتخاباتی است. هفت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۸ و۲۹ میزان گذشته و هنوز پرونده این انتخابات بسته نشده است. پرونه انتخابات کابل خیلی جنجالی گردیده است. کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام کرده که ۱۲ درصد از آرای کابل گم است.
با این طور یک وضعیت چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که انتخابات به شکل سالم و سراسری برگزار شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا