آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهزنانسیاست

بحران‌های افغانستان و ممنوعیت آموزش

هیچ راهی برای نادیده گرفتن این موضوع وجود ندارد: دختران باید اجازه داشته باشند در مکتب بمانند و زنان باید آزادانه کار کنند و سفر کنند

رهبری طا-لبان در افغانستان با ارسال نامه‌ای به تمام نهادهای دولتی و خصوصی دستور داد تا ثبت نام زنان در دانشگاه‌ها را تا امر ثانی متوقف کنند. رژیم طا-لبان پس از شنیدن این خبر و مشاهده تظاهرات دانشجویان دختر برای حقوق قانونی شان در جاده‌ها، برای پراکنده کردن معترضان از خشونت کار گرفت. پس از آن‌که طا-لبان در ماه اگست کنترول افغانستان را به دست گرفت، دانشگاه‌ها مجبور شدند صنف‌های درسی جداگانه برای دانشجویان دختر و پسر داشته باشند.

از طرفی هم، در چندین نهاد دولتی به زنان پیشنهاد شده است که به جای کار کردن در خانه بمانند. این محدودیت‌ها دیدگاه جامعه جهانی را در مورد افغانستان تحت تأثیر قرار داده است. این موضوع، کسب مشروعیت بین‌المللی برای اداره طا-لبان را دشوارتر می‌کند.

برخی زنان در کابل نیز علیه این ممنوعیت تظاهرات کرده‌اند. یک معترض در کابل گفت: «امروز ما در خیابان‌های کابل آمده‌ایم تا صدای خود را علیه بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران بلند کنیم.» در حال حاضر، زنان در افغانستان اگر بیش از ۴۸ کیلومتر سفر کنند، به سرپرست مرد نیاز دارند. طا-لبان این اقدامات خود را با این داعیه که از کرامت زنان و از منافع ملی دفاع می‌کنند، توجیه کرده‌اند.

در حالی که تصمیم طا-لبان برای منع زنان از ادامه تحصیلات عالی انتقاد کشورهای مسلمان مانند عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی را برانگیخته است، مقامات طا-لبان در این مورد اختلاف نظر دارند. چنانچه راشد خان، بازیکن مشهور کریکت در توییتر خود نوشت: «اجازه دهید زنان افغان آموزش ببینند.» استادان و ورزشکاران در برابر تصمیم طا-لبان ایستادگی کرده‌اند. خلاصه این‌که، اگر دروازه‌های آموزشی بسته شود، افغانستان با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

هیچ راهی برای نادیده گرفتن این موضوع وجود ندارد: دختران باید اجازه داشته باشند در مکتب بمانند و زنان باید آزادانه کار کنند و سفر کنند. کمیته بین‌المللی در بیانیه‌ای به این ممنوعیت‌ها واکنش نشان داد. در مورد منع دختران از رفتن به مکتب، رهبران طا-لبان اختلاف نظر دارند؛ برخی موافق و برخی دیگر مخالف آن هستند. زنان از سفر، رفتن به مکان‌های عمومی یا کار منع شده‌اند.

مردم افغانستان، به ویژه استادان دانشگاه و دیگر شخصیت‌های برجسته از حق آموزش حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، مدافعان حقوق مدنی و حقوق زنان با صدور بیانیه‌ای از طا-لبان خواسته‌اند در مورد ممنوعیت ثبت نام زنان در موسسات تجدید نظر کنند.

دانشجویان همچنان امیدوارند که طا-لبان از تصمیم خود برای جلوگیری از ثبت نام زنان در دانشگاه‌ها عقب‌نشینی کنند. اما این استدلال نیز وجود ندارد که اگر همان سیاست‌های دهه ۱۹۹۰ مربوط به زنان بار دیگر اجرا شود، آینده زنان و افغانستان محکوم به فنا خواهد بود.

نویسنده

اقصی رشید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا