آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بحران‌سازی‌های کلان، برای منافع کوچک ادامه دارد

به چالش کشیدن انتخابات از طرق مختلف و اعمال فشار بالای اذهان شهروندان کشور قطعاً به صلاح و خیر افغانستان نیست و در کنار آن مردم حاضر نخواهند بود که به خیابان‌ها ریخته و فریاد حمایت از یک شخص و تقابل با شخص دیگر را سر دهند.

پس از آغاز مجدد روند بازشماری آرا، عبدالله عبدالله رییس تیم ثبات و همگرایی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید در تصامیم خود تجدید نظر کند، در غیر آن عواقبش به‌دوش کمیسیون و ترغیب‌کنندگان‌اش خواهد بود.
وی با بیان این که از هر وسیله‌ای مشروع برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌کند، افزود: نتیجه انتخابات معلوم و واضح است و اما کمیسیون بیشتر نقش سخنگوی تیم دولت‌ساز را ایفا می‌کند.
رییس تیم ثبات و همگرایی با تأکید بر این که کمیسیون مستقل انتخابات به خواست‌های مشروع و قانونی ما پاسخ دهد، تصریح کرد: انتخابات در خطر از دست دادن کامل مشروعیت قرار دارد.
آقای عبدالله در حالی سخن از جانب‌داری کمیسیون مستقل انتخابات از دولت‌ساز می‌گوید که کمیشنران این کمیسیون از سوی خود نامزدان انتخاب شده و این اظهارات را می‌توان به‌ «سر بالا تُف کردن» تعبیر کرد.
از سویی هم، درست دقایقی بعد از این اظهارات عبدالله، امرالله صالح معاون تیم دولت‌ساز گفت که کمیسیون مستقل انتخابات تعلق به تیم دولت‌ساز ندارد و در تعیین هر فرد آن تمام دسته‌های انتخاباتی نقش مساوی داشتند. صالح افزود: به یقین سال ۲۰۱۹ شباهت با ۲۰۱۴ ندارد و مردم از شنیدن گلایه و نمی‌دانم‌ها به ستوه آمده‌اند و به تیم تصمیم و برنامه رای داده‌اند.
به گفته وی، اضطراب تیم ثبات و همگرایی توجیه دارد اما اتهام شان نه. اگر اتهام این‌ها توجیه و اساس دارد لطف فرموده مشخص سازند و با کلی گویی‌های بیشتر باعث اغتشاش روانی برای هواداران خود نگردند.
در همین حال، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در واکنشی گفته است: همان‌طوری که هموطنان محترم در جریان هستند، در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این نخستین بار بود که احزاب محترم سیاسی و کاندیدان محترم، کاندیداهای شان را برای احراز کرسی کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات معرفی کردند ‌و در نتیجه عده‌ای از کمیشنران به این سمت‌ها انتخاب شدند و‌ برای پیشبرد این وجیبه ملی گماشته شدند و اکنون از تمامی کاندیدان محترم خواهشمندیم تا به کمیسیون‌ها فرصت بدهند تا آن‌ها به عنوان تنها مراجع مشروع، روند را تکمیل نموده و نتایج انتخابات را اعلام کنند.
در حالی که حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تاهنگامی که بررسی‌ها درباره روند انتخابات نهایی نشود، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان نخواهد شد، به نظر می‌رسد که این اظهارات برخی تیم‌ها را مضطرب کرده و به‌شدت در تلاش خدشه‌دار کردن این پروسه و برائت دادن خویش هستند.
لازم به یادآوری می‌دانم که سناریوی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ تاکنون در اذهان مردم وجود دارد. به چالش کشیدن انتخابات از طرق مختلف و اعمال فشار بالای اذهان شهروندان کشور قطعاً به صلاح و خیر افغانستان نیست و در کنار آن مردم حاضر نخواهند بود که به خیابان‌ها ریخته و فریاد حمایت از یک شخص و تقابل با شخص دیگر را سر دهند.
بدون تردید پیش‌داوری‌ها در مورد انتخابات، مشروعیت این روند را آسیب‌پذیر کرد و اکنون نیز با دخالت در امورات کمیسیون انتخابات، مانع ایجاد کردن در برابر روند بازشماری آرا ودیگر مسایل، خود مشروعیت را با گسست مواجه کرده و یکی از عوامل عمده پدید‌آورنده بحران می‌گردند، اما نباید فراموش کرد همانگونه که انتخابات ۲۰۱۹ با ۲۰۱۴ متفاوت بود و شفافیت در آن جولان می‌کرد، مردم نیز با فکر بازتر و روشن‌تر به پیش آمده‌اند و هیچ‌گاه حاضر نخواهند بود که بر طبل بحران کوفته و به جاده‌ها بیرون شوند.
در این مرحله حساس و بسا مهم، نیاز است که کمیسیون مستقل انتخابات با تأکید بر استقلالیت خود، نتایج ابتدایی را اعلام کرده و از بروز بحران و تشنج جلوگیری کند. افغانستان دیگر تحمل صدمه و شکست را ندارد و تقویت نظام مردم‌سالاری از حوزه انتخابات لازمه این کشور است.
قابل یادهانیست که بحرانی خواندن و یا بحرانی کردن پروسه انتخابات، آب ریختن به آسیاب دشمن است و اکنون نامزدان ریاست جمهوری با تکیه بر استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات که از سوی شخص آنان انتخاب شده‌اند، فرصت دهند تا اعضای کمیسیون به عنوان تنها مرجع مشروع، روند را تکمیل نموده و نتایج انتخابات را اعلام کنند.

موضوع دیگری که قابل تأمل می‌باشد، ادعای عبدالله عبدالله مبنی بر کشته و زخمی شدن چند تن از ناظرین در نتیجه حمله نیروهای خاص است، در حالیکه وزارت امور داخله به‌صراحت اعلام کرد که حوالی ساعت ۳:۱۵ دیروز در مرکز کندز از طرف طالبان بر دفتر کمیسیون انتخابات این ولایت بر اثر فیر هاوان یک تن از هموطنان ملکی ما شهید و چهار نفر ملکی و یک منسوب امنیت ملی زخم برداشتند. این وزارت اظهار داشت که خبرهای نشر شده مبنی براینکه نیرو‌های امنیتی بالای معترضان در مرکز کندز حمله نموده‌اند نادرست است. این ادعا‌ها و عملکرد‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات دروغ در اختیار آقای عبدالله قرار داده می‌شود و آنان با چنین جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها می‌خواهند انتخابات و کشور را به ‌سوی بحران سوق دهند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا