آخرین اخباراسلایدشوایرانجهانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور ایران:

بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعیِ «درون‌منطقه‌ای» حل‌وفصل شود

سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهور ایران که در مراسم سوگند دوره سیزدهم ریاست جمهوری آن کشور صحبت می‌کرد، در مورد مسایل منطقه‌ای گفت که اولویت او در سیاست خارجی، دوستی و اعتلای روابط با همسایگان است. رییسی تاکید کرد که بحران‌های منطقه‌ای باید از طریق گفت‌وگوهای واقعی درون منطقه‌ای حل و فصل شود.


به نقل از فارس، هشتمین رییس جمهور ایران شامگاه امروز پنجشنبه(۱۴اسد) در مراسم تحلیف سیزدهمین دور ریاست جمهوری این کشور به مسایل داخلی و خارجی در دولت تازه اشاره کرد.
آقای رییسی در این مراسم گفت که ایران دوستی با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و خواستار اعتلا و عزت ملت‌های همسایه است.
رییسی: قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است. ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود.
رییس جمهور تازه ایران افزود که «بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعیِ «درون‌منطقه‌ای» و بر اساسِ تأمینِ حقوقِ ملت‌ها، حل‌وفصل شود».


او تصریح کرد: من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم.
در همین حال، آقای رییسی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور افزود که «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملاً صلح‌آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتومی را شرعاً حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد».
رییس جمهور رییسی گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه‌ خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.


به گفته رییس جمهور جدید ایران، دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید.
او در مورد تعامل کشورش با دنیا و کشورهای همسایه افزود: جهان، در حال دگرگونی است و تأمینِ منافعِ ملت‌ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت‌هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن می‌باشد.


گفتنی است که ایران همسایه غربی افغانستان و یکی از کشورهای اثرگذار در اوضاع داخلی کشورمان است، دیپلماسی فعال با تهران که همواره بر حمایت از دولت جمهوری اسلامی افغانستان در روند صلح تاکید کرده، به صورت بالقوه می‌تواند در دوحه اثرات مثبت بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا