آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

بحران آبی؛ نگرانی همسایگان شمالی و تاکید بر تشکیل هیئتی بین‌المللی در باره کانال قوش‌تپه

خبرگزاری دید: پس از چهارمین نشست ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه در باره افغانستان، وزارت خارجه ازبیکستان اعلام کرده که در این نشست بر تشکیل هیئتی بین‌المللی در باره استفاده مشترک از منابع آبی با افغانستان تاکید شد.

اخیراً احداث کانال قوش‌تپه در ولایات شمالی افغانستان سبب نگرانی کشورهای ازبیکستان و ترکمنستان شده است.

وزارت خارجه ازبیکستان می‌گوید در چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برای افغانستان که در عشق آباد، پایتحت ترکمنستان برگزار شد، «توجه ویژه‌ای به استفاده مشترک از منابع آبی در منطقه» شد.

در بیانیه وزارت خارجه ازبیکستان آمده است که در نشست دو روزه ۲۵-۲۶ ماه می در عشق‌آباد «بر اهمیت توجه متقابل به منافع کشورهای همسایه و استفاده منطقی از منابع آبی منطقه تاکید شد» و پیشنهاد ریيس جمهور ازبیکستان در مورد ایجاد یک «گروه مذاکره‌کننده بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل» با طا-لبان نیز مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفته است.

ازبیکستان پیش‌تر نیز نگرانی‌هایی در مورد کانال قوش تپه از آمودریا به داخل افغانستان ابراز کرده بود که کار احداث آن در سه ولایت شمالی افغانستان به سرعت پیش می‌رود.

قو‌ش تپه بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب در افغانستان، نگرانی کشورهای همسایه شمالی را برانگیخته است.

کانال بزرگ آبیاری قوش‌تپه که مطالعات امکان‌سنجی آن در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد، بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب در شمال کشور است که ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از رودخانه مرزی آمو را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا