آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادث

بحران افغانستان و کودکان؛ از تاثیرات روانی تا سوء استفاده جنگی

این پسر گفت، طالبان والدینش را به قتل رسانده، دو برادرش را به حملات انتحاری فرستادند و سرنوشت دو خواهرش نامشخص است‌.

کودکان، به خصوص کودکانی که درگیر منازعات مسلحانه هستند، آسیب پذیرترین گروه در اجتماع‌اند و باید توسط تمام طرف‌های درگیر جنگ در مقابل آسیب و سوء استفاده حمایت گردند. ضرورت حمایت از کودکان به طور روشن در قوانین بین‌المللی حقوق بشر بیان شده است. یک کودک که توسط طالبان برای بمبگذاری انتحاری تربیت شده بود، در کندز تسلیم دولت شد.
این پسر گفت، طالبان والدینش را به قتل رسانده، دو برادرش را به حملات انتحاری فرستادند و سرنوشت دو خواهرش نامشخص است‌. او افزوده است که «من از ظلم و ستم طالبان بیزار شدم».
سید مختار ۱۳ ساله، چگونگی استخدام و اعزام را توسط طالبان برای انجام دادن یک حمله انتحاری در ولایت کندز توضیح می‌دهد. در عوض، وی به تاریخ ۵ سرطان به مقامات امنیتی تسلیم شد. البته باید یادآور گردیم که این نخستین بار نیست که طالبان از اطفال استفاده ابزاری می‌کنند.
در طول ۱۸ سال مبارزات ناروای طالبان در مقابل دولت و ملت افغانستان، این مدعیان انسانیت و اسلامیت به چنان اعمال قبیح، نفرت انگیز و شرم آور دست زده‌اند که ذکر آن حیای انسان را درمی‌آورد و فکر آن فرومایگی ایشان (طالبان) را و همچنان در خصوص طالبان باید گفت:
آن‌هایی که ادعای شریعت و تطبیق قانون الهی را در ظاهر امر دارند، خویش را داعیه‌دار اسلام در اذهان و افکار عامه جا زده‌اند. پس از چنین واقعات چهره اصلی و ضد اسلامی شان آشکار می‌شود. بنابر این که که حرکت و عملکرد افراد هر گروه نمایانگر بینش و عقیده آن گروه است و این که هیچ دین آسمانی یا زمینی هیچگاه اجازه تمرد و تجاوز بر حریم خصوصی افراد به هیچ صورت و عنوان نمی‌دهد، چه برسد به اسلام.
اگر جهت آوردن مدارک به تاریخ گذشته و نگرش اسلام و مسلمین بربگردیم به این نتیجه می‌رسیم که عملکرد این جنایت پیشگان در منافات و تضاد کامل با اصل و ریشه اسلام قرار دارد.
مطابق حدیث پیامبر اکرم ص سه گروه از افراد در برابر عملی که انجام می‌دهند، مسئول نیستند: کودکان، شخصی که خواب است و آنان که از ناقص العقل هستند.
براساس این تفسیر، یک کودک زمانی که در مقابل عملش مسئول نیست، نباید به عنوان یک جنگجو در گروه‌های مسلح استخدام شود.
پیامبر در غزوه بدر برای اطفال اجازه اشتراک در جنگ را نداد. همچنان از پیامبر در حدیثی دیگر آمده است: «از ما نیست کسی که بالای اطفال رحم و بزرگان را احترام نکند».
اما این گروه ظالم نه به کودکان رحم می‌کند و نه هم به کهن‌سالان.
هجرت‌الله اکبری سخنگوی فرماندهی پولیس کندز به تاریخ ۵ سرطان گفت، طالبان پنج سال پیش در یک حمله بر خانه آن‌ها در ولسوالی چهاردره در ولایت کندز، والدین سید را به قتل رساندند.
اکبری گفت، پدر سید در نیروهای کماندو خدمت می‌کرد. سید به خبرنگاران گفت، وی در اسارت طالبان با حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر دیگر تحت آموزش نظامی و تاكتیكی قرار گرفت.
سید: دو برادر من را برای انجام دادن حملات انتحاری به کابل فرستادند و من به کندز اعزام شدم. آن‌ها گفتند كه من باید خودم را در منطقه‌ای با تعداد زیاد مردم منفجر كنم یا بالای کدام مراسم عروسی حمله كنم. این گفته‌ها نشان می‌دهد که طالبان دشمن مردم افغانستان‌اند، با دین هیچ ارتباطی ندارند و یگانه هدفشان نابودی مردم و کشورشان است.
یادداشت: دیدگاه های مطرح شده در این مقاله بازتاب دهنده دیگاه خبرگزاری دید نیست.

نویسنده

نیلوفر مستعد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا