آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

بحران اقتصادی و بازار سرد جامه‌فروشان کابل

به دنبال تحولات سیاسی اخیر و بحران اقتصادی که کشور را فرا گرفته، بازار جامه فروشان نیز با رکود مواجه بوده و فروشندگان لباس می‌گویند که تا ۸۰ درصد نسبت به گذشته فروش شان کاهش یافته است. این فروشندگان ادعا می‌کنند که پیش از این مردم از سر شوق لباس می‌خریدند، ولی اکنون بیشتر متوجه این هستند که چطور شکم شان را سیر کنند.

سید مرتضی محمودی- خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید: شماری از فرشندگان لباس در شهر کابل می‌گویند که بازار خرید و فروش لباس زنانه و مردانه به شدت کاهش یافته و بحران اقتصادی توان خرید مردم را کاهش داده است.


این فروشندگان می‌افزایند که در حکومت گذشته مردم بیشتر قدرت خرید داشتند، اما اکنون فقط می‌توانند مایجتاج خوراکی شان را تهیه کنند.
امین‌الله ولی‌زاده یکی از دکاندارن فروش لباس در کابل می‌گوید: بازار فروش لباس خیلی ضعیف است. کار وبار نیست بعد از فروباشی نطام تغییرات زیاد آمده.


او می‌افزاید که اکثر مشتریانش در حکومت گذشته از کارمندان دولت و موسسات بودند که قرارداد می‌کردند. ولی اکنون اکثریت شان فراری شده و یا توان خرید ندارند.
به گفته او، میزان فروش شان تا مرز ۸۰ درصد کاهش یافته و فقط ۲۰ درصد فروش دارند.


امین‌الله: ما در این ۳ماه ضرر زیاد کردیم همین که مشتری نیاید وجنس به فروش نرسد کاملا ضرر حساب می‌شود. کرایه دکان هزینه برق ودست مزد شاگرد می‌دهیم، پیش از این حدود ۵۵ نفر از طبقه ذکور و اناث در این لباس فروشی مصروف کار بودند وفعلاً از ۵۵ نفر ۷ نفر در اینجا مصروف کار می‌باشد.


هارون یکی از دکانداران فروش لباس زنانه است. او نیز از بازار شاکی بوده و می‌گوید که میزان فروش لباس زنانه نسبت به گذشته کاهش قابل ملاحظه یافته است.


هارون می‌گوید که اکثر مشتریانش بانوان شاغل بودند که اکنون بیکار شده و پولی برای خرید لباس ندارند.


از سویی هم، حسیب یک دکاندار دیگر می‌گوید که در گذشته روزانه تا ۵ قلم جنس می‌فروختند ولی اکنون روزهایی شده که حتا یک قلم نیز نفروخته اند.


او با شکایت از وضعیت بازار می‌گوید: من برای تان بگویم ۱۰۰۰۰هزار دالر دکان را خریدم وفعلاً ۱۰۰۰ دالر کسی نمی‌خرد و طبعاً ما ضرر زیاد کردیم.


این دکان داران از بلند رفتن قیمت جنس نیز بسیار شکایت داشته و گویند که قبلاً یک جنس را ۶۰۰ افغانی می‌خریدند در حالی که اکنون همان جنس به ۱۲۰۰ افغانی رسیده و مردم نیز توان خرید ندارند.


زنان فروشنده و خرده تاجر نیز از رکود بازار لباس و رخت شکایت دارند. آنان می‌گویند که تجارت شان در حال ورشکست شدن است و اگر کمک دریافت نکنند کاملاً نابود می‌شود.


ستایش یک بانوی دکاندار لباس زنانه در کابل است. او می‌گوید که بازار ها خراب است به خاطر این که بانوان نه توان خرید دارند و نه می‌توانند تا دیر وقت در سطح شهر باشند.

ستایش: فروش پتلون خیلی زیاد کم شده ومشتری زیاد دنبال خرید لباس‌های دامن بزرگ می‌باشند. قبلاً دختر خانم ها زیاد می‌آمدند بدون کدام ترس وهراس خرید می‌کردند. حالا باید قبل از اینکه هوا تاریک بشود خانم‌ها در منزل باشند.


مردم نیز از نداشتن قدرت خرید و بلند بودن بهای کالا در بازار شکایت دارند.
مریم رضوانی باشنده شهر کابل می‌گوید: باآمدن طا-لبان من زیاد خرید نمی‌کنم چون آینده‌ام نامعلوم است و قمیت‌ها واقعاً خیلی زیاد بالا رفته است.


رقیه سادات، فروشنده لباس: بازار لباس برای فعلاً بر حسب ضرورت است، تا کسی مجبور نشود لباس نمی‌خرد. مثل گذشته‌ها نیست که کسی از سر شوق لباس بخرد، چرا که اقتصاد مردم ضعیف شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا