آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بحران انتخابات در غزنی، از ارگ آب می‌خورد

کمیسیون انتخابات که در افکار عمومی کشور فاقد اعتبار است، در باره انتخابات پارلمانی درغزنی تصمیمی اتخاذ کرده است که اگر مهار نشود، بدون شک تبعات فراوان خظرناک در پی خواهد داشت.


خبرگزاری دید که نگاه جامع به پروسه انتخابات دارد چندی پیش از قومی شدن انتخابات پیش‏رو هشدار داده بود. اکنون دیده می‏‌شود که کمیسیون انتخابات نه تنها که مشکل گشایی نکرده است بلکه بحران افزوده.
در وصف جنجال‏ها روی چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی، کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات در این ولایت به صورت حوزه‎ای برگزار خواهد شد.
این تصمیم کمیسیون انتخابات با موجی از مخالفت‏های تند همراه شد. طی دو روز گذشته بحث اصلی در مجلس نمایندگان روی انتخابات غزنی متمرکز است و حتی کار به درگیری فزیکی نیز رسیده است.
نمایندگان ولایت غزنی در مجلس تاکید دارند که حتی به قیمت ویران شدن افغانستان در برابر تصمیم کمیسیون انتخابات ایستاده‏گی می‏کنند و اجازه نمی‏دهند که انتخابات به صورت حوزه‏ای برگزار شود.
به باور آن‌ها تصمیم کمیسیون غیر قانونی و قومی است.
نهاد‏های ناظر بر انتخابات نیز دیدگاه شبیه نمایندگان غزنی را دارند و می‏گویند کمیسیون انتخابات قانون را زیر‏پا کرده است و این تصمیم تبعیض‌آمیز است.
کمیسیون انتخابات که در افکار عمومی کشور فاقد اعتبار است، در باره انتخابات پارلمانی درغزنی تصمیمی اتخاذ کرده است که اگر مهار نشود، بدون شک تبعات فراوان خظرناک در پی خواهد داشت.
بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان می‏گویند که حکومت کنونی می‏خواهد مانع حضور پررنگ نمایندگان هزاره در مجلس شود و روی همین دلیل، انتخابات را در غزنی با بحران قومی مواجه ساخته است.
یاد همگان است وقتی نتایج انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۰ از سوی کمیسیون اعلام شد، یک مورد نظر عمومی را جلب کرده بود که ۱۱ نماینده از یک ولایت و یک قوم به مجلس نمایندگان راه یافته است و هیچ نماینده به ویژه از پشتون‏ها که نفوسی قابل ملاحظه در غزنی دارند، به مجلس راه پیدا نکردند.
هر چند در همان زمان اعتراضاتی نسبت به نتایج انتخابات شکل گرفته بود، اما کمیسیون انتخابات گفته بود که براساس قانون نمی‏تواند نتایج انتخابات تغییر بدهد.
مناطق پشتون‏نشین غزنی ناامن بود و مشارکت گسترده مناطق هزاره‏نشین موجب شد تمامی نمایندگان از قوم هزاره‏ باشد.
بربنیاد قانون انتخابات، برای انتخابات ریاست‏ جمهوری همه کشور یک حوزه انتخاباتی محسوب می‏شود اما برای انتخابات پارلمانی صلاحیت تقسیم حوزه‏ها به کمیسیون انتخابات داده شده.
کمیسیون انتخابات این تصمیم را بسیار دیر گرفته است، زیرا در قانون انتخابات گفته شده، حدود حوزه‏های انتخاباتی باید ۱۸۰ روز قبل از اجرا شدن انتخابات تعیین شود و اکنون تا برگزاری انتخابات ۱۲۰ روز دیگر باقی مانده است.
در حال حاضر ۳۴ ولایت کشور هر کدام یک حوزه انتخاباتی است و تنها غزنی براساس تصمیم کمیسیون انتخابات به سه حوزه انتخاباتی تقسیم شده است و در واقع دلیل بخشی از تنش‏ها همین موضوع نیز است.
حکومت وحدت ملی و نهاد‏های امنیتی اگر واقعاً باور به حضور دیگر اقوام در انتخابات پیش‏رو می‏داشتند می‏توانستند امنیت را در مناظق دیگر که ناامن‏ است تامین کنند تا هیچ‌گروه از شرکت در انتخابات و داشتن نماینده در مجلس نمایندگان محروم نمی‏شدند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا