آخرین اخبارجهانسیاست

بحران اوکراین و موضع تند اردوغان علیه غرب!

برگزاری دید: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که پیشنهاد میانجیگری میان کی‌یف و مسکو در بحران اوکراین را داده بود، روز جمعه کشورهای غربی را متهم کرد که باعث بدتر شدن تنش میان روسیه و اوکراین شده‌اند.


به نقل از یورونیوز، اردوغان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک گفت: «من این را آشکارا می‌گویم، متأسفانه غربی‌ها تاکنون هیچ کمکی به حل این مناقشه نکرده‌اند و فقط اوضاع را بدتر کرده‌اند».
او همچنین به انتقاد از جو بایدن رییس جمهور امریکا پرداخت و گفت که وی تاکنون نتوانسته «نقش مثبتی در این ماجرا داشته باشد».
آقای اردوغان در ادامه با اشاره به عملکرد آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان در دوران صدارتش گفت: «مرکل واقعاً می‌توانست راه حلی را داشته باشد. اما در حال حاضر بدون او هیچ رهبری وجود ندارد و نمی‌توان نامی از فرد دیگری برد».
آقای اردوغان که روز پنج‌شنبه با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین دیدار کرده بود، بار دیگر پیشنهاد خود برای میانجی‌گری را مطرح و از مسکو و کی‌یف دعوت کرد که با برگزاری «مذاکرات دوجانبه» به میزبانی ترکیه موافقت کنند.
او همزمان بر «تمامیت ارضی اوکراین و کریمه» تاکید کرد.
اردوغان همچنین اعلام کرد که در موضوع میانجی‌گری، «پاسخ مثبتی» از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای سفر به ترکیه دریافت کرده است و گفت: «پوتین با انجام این سفر پس از بازگشت از چین موافقت کرده و ما اکنون باید تاریخ این سفر را تعیین کنیم. ما می‌خواهیم دیدار میان آقایان پوتین و زلنسکی را در بالاترین سطح سازماندهی کنیم».
ولادیمیر پوتین روز جمعه ۴ فبروری برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن به چین سفر و با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا