آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاست

بحران در امارات؛ از رسوایی‌های هوا پیمایی و برده فروشی تا اختلافات داخلی

بدنبال انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر خريد و فروش دختران اوگاندايی به عنوان برده در دبی، نمايندگان پارلمان اوگاندا خواستار تشكيل كميته حقيقت ياب برای تحقيق در اين خصوص شدند. در همين راستا وزارت خارجه اوگاندا خانم نيميشا مادهفانی سفير خود را در امارات جهت مشورت به اين كشور فراخوانده است.


شركت هواپيمايی امارات به پرداخت خسارت به شاكی پرونده شكايت یک تبعه نيجريه‌ای كه در اوايل فبروری سال جاری ميلادی توسط خدمه پرواز هواپيمايی امارات مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، محكوم گرديد. این تبعه هفتاد ساله نيجريايی خدمه هواپيمايی امارات را به ضرب و شتم و بستن دهان و دست و پاهای خود با طناب در خلال پرواز از دبی به شيكاگو متهم نموده‏است.
شبكه آی بی سی نيوز امريكا به نقل از ديويد اوكسون (وكيل وی) اعلام نمود پس از حركت هواپيما از دبی به سمت شيكاگو و هنگامی كه موكل او به اشتباه در صندلی ديگری نشسته بوده، ميهمان‌دار هواپيما از او می‌خواهد تا جای خود را تغيير دهد و چمدان را نيز به محل چمدان بالای سر خود منتقل كند كه موكل او متوجه اين موضوع نشده و به بحث و جدل با ميهماندار می‌پردازد و با بالا گرفتن مشاجره يكی از خدمه پرواز اماراتی با مشت بر صورت او می‌كوبد كه منجر به تورم صورت او می‌شود و سپس دست‌ها و پاهای او را بسته و با نواری، دهان وی را نيز می‌بندند و چند ساعت در راهروهواپيما بدون غذا و آب رها می‌شود.
سخنگوی خطوط هواپيمايی امارات با اعتراف به برخورد صورت گرفته در گفت‌وگو با «نيوزويک» علت اين اقدام را عدم پذيرش وی برای نشستن در صندلی مخصوص خود عنوان نموده و مدعی شده در خلال اين مدت مواظب سلامت وی بوده است.
بدنبال انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر خريد و فروش دختران اوگاندايی به عنوان برده در دبی، نمايندگان پارلمان اوگاندا خواستار تشكيل كميته حقيقت ياب برای تحقيق در اين خصوص شدند. در همين راستا وزارت خارجه اوگاندا خانم نيميشا مادهفانی سفير خود را در امارات جهت مشورت به اين كشور فراخوانده است. براساس اعلام رسانه‌های اوگاندايی در خلال سال گذشته، ۱۶ فقره خودكشی در ميان دختران اوگاندايی در امارات به ثبت رسيده است. برخی نمايندگان پارلمان اين كشور مدعی شده‌اند در خلال بازديد اخير خود از امارات، به چشمان خود ديده‌اند دختران اوگاندايی در بازار برده فروشی در دبی مانند كالا خريد و فروش می‌شوند. همچنین با شدت گرفتن واکنش افکار عمومی اوگانادا به این اتفاقات، سام کوتسا وزیر خارجه اوگاندا در تماس با عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات مراتب اعتراض شدید کشورش را به این امراعلام کرده و از وزیر خارجه امارات خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع شده است.
در پی افزايش ده درصدی حقوق كارمندان غير اماراتی دواير دولتی شارجه از سوی شيخ سلطان بن محمد القاسمی حاكم شارجه، اختلافاتی ميان نخست وزير امارات و حاكم شارجه در خصوص تخصيص منابع مالی ايجاد شده‏ است. شیخ محمد بن راشد اعتراض خود را از این‌که حاکم شارجه بدون هرگونه هماهنگی با دولت و با تشخیص خودش دست به این کار زده، به گوش وی رسانده است. اين اختلافات تا حدی بوده که منجر به عدم حضور نمايندگان شارجه در جلسه اخير هيئت وزيران به رياست شيخ محمد بن راشد شده‏است. برخی از مسئولین دولتی امارات در روزهای اخیر به دنبال رایزنی با طرفین برای حل مشکل و آرام شدن فضای پیش آمده هستند، اما تا این لحظه راه به جایی نبرده‌اند.
تحلیلگران معتقدند، حاکم شارجه که از ورود امارات به جنگ یمن و همراهی این کشور با عربستان ناراضی است و تصمیمات ابوظبی را مانع توسعه اقتصادی امارات می‏داند و هر از چندگاهی با اتخاذ تصمیمات متفاوت و یک‏جانبه نارضایتی خود را از روند موجود ابراز می‏نماید.
با توجه به نامگذاری سال ۲۰۱۸ ميلادی به نام سال زايد، بنا به دستور شيخ خليفه (حاكم امارات ) يک ماه حقوق پايه تحت عنوان هديه صد سالگی زايد (مئويه زايد) به كليه «شهروندان اماراتی» شاغل در ادارات دولتی و افراد تحت پوشش تأمين اجتماعی، اختصاص يافته كه حداقل ۵ هزار و حداكثر ۵۰ هزار درهم است. كليه حكام امارات از جمله امارت شارجه بر همين اساس مبالغ مورد نظر را در ميان كارمندان اماراتی خود توزيع نموده‌اند اما شارجه که در مقايسه با ساير امارت‏ها پذيرای تعداد قابل توجهی از كارگران و كارمندان غيراماراتی است، افزایش ده درصدی حقوق کارکنان غیراماراتی دوایر دولتی را نیز ابلاغ کرده است. استدلال هیئت حاکم شارجه این است که پايين بودن دستمزدها و افزايش قيمت كالاهای اساسی و همچنین وضع قوانين مالياتي جديد، زندگی را برای اين طيف از مقيمين دشوار نموده و همين امر باعث افزايش ميزان بزهكاری در اين امارت گرديده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا