آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بحران غزنی و ارزگان؛ حکومت چه وقت متوجه می‌شود؟

بعد از انتقادها از بی‌توجهی حکومت، ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی به ساحات ناامن نیروی کمکی می‌فرستد. وقتی نیروهای کمکی و حملات هوایی آغاز شد، طالبان از ساحه فرار می‌کنند و نیروی اعزامی دوباره به مرکز بر می‌گردد.


در چند سال اخیر با افزایش ناامنی‌ها در کشور تجربه شده است که نگاه حکومت و نهادهای امنیتی به حملات تروریزم بر مناطق مسکونی، بسیار موقتی بوده. سیاست جنگی حکومت وحدت ملی طوری است که کمک‌ها پس از وقوع یک فاجعه صورت می‌گیرد.
در ده روز اخیر ولایات ارزگان و غزنی یک بار دیگر شاهد تحرکات گسترده طالبان بوده است. در نتیجه این درگیری‌ها، صدها خانواده به ولایت بامیان پناه برده و ده‌ها تن دیگر از افراد ملکی کشته و زخمی شده است.
بعد از انتقادها از بی‌توجهی حکومت، ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی به ساحات ناامن نیروی کمکی می‌فرستد. وقتی نیروهای کمکی و حملات هوایی آغاز شد، طالبان از ساحه فرار می‌کنند و نیروی اعزامی دوباره به مرکز بر می‌گردند.
این پالیسی نظامی حکومت سخت دچار مشکل است. باید در ساحات ناامن نیرو و پاسگاه‌های بیشتر ایجاد شود تا تهدید طالبان برای همیشه رفع شود. نبود نیروی کافی در مناطق ناامن به مخالفان مسلح دولت نیروی جنگی می‌بخشد.
ناامنی‌های تازه در هزاره‌جات نشان می‌دهد که شمار نیروهای محلی در برابر طالبان بسیار اندک است. هر چند اشرف غنی رییس جمهور کشور قول ایجاد قطعه نظامی را در مناطق هزاره‌جات داده است. حکومت برای تامین امنیت و سرکوب مخالفان مسلح دولت حداقل دو گزینه دارد. یکی اینکه نیرو و پاسگاه‌های بیشتر ایجاد کند و یا از نیروهای خیزش مردمی حمایت کند.
اما حکومت به جای حمایت از نیروهای خیزش مردمی، قصد بازداشت آن‌ها را دارد. به طور نمونه حکومت تلاش کرده است که فرمانده علی‌پور را بازداشت کند.
حکومت برای تامین امنیت ساحات ناامن، لازم است که یک فکر اساسی کند. وزارت‌های امور داخله و دفاع به رادیو آزادی گفته که میزان نیروهای امنیتی کشور در برابر طالبان در جاغوری اندک است.
این رسانه به نقل از مقامات امنیتی نوشته است که باید شمار نیروهای امنیتی افزایش یابد. از سوی دیگر سخنگویان نهادهای امنیتی و دفاعی روایت و اطلاعات چند دست می‌دهند. همین روز قبل گزارش شد که نیروهای اعزامی در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان گفته است به آن‌ها دستور عملیات از مرکز داده نشده است. این مسئله به وضوح ناهماهنگی میان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را نشان می‌دهد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا