آخرین اخباراجتماعافغانستان

بحران کرونا؛ جانِ مردم یا چرخه اقتصاد دولت!

وقتی می‌دانیم که از لحاظ امکانات و ظرفیت طبی دچار مشکلات جدی هستیم، چرا می‌خواهیم با چالش‌ها و دشواری‌های جدی‌تر روبرو شویم؟ غفلت، افغانستان را به بحران می‌برد و با فاجعه‌ بزرگ انسانی روبرو می‌شویم.

در ادامه بحران کرونا وزارت صحت عامه پیشنهاد می‌کند که قرنطین جدی‌تر شود و کرونا را جدی بگیریم. آمار و ارقام از ابتلا و جان باختگان ویروس کووید-۱۹ نشر می‌کند. اگر به آمار و ارقام وزارت صحت عامه بی‌باور هستیم، دست کم شاهد ابتلای دوستان خود مان همه روزه هستیم و شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنیم که کاربران و دوستان مان از بیماری و مرگ و میر ناشی از ویرویس کرونا خبر می‌دهند. واقعیت این است که در مرحله‌ خطرناکی قرار داریم و تهدیدات از شیوع کرونا هر روز جدی‌تر می‌شود.
برخی از نهادها و کاربران از برداشتن قرنطین به این بهانه که اقتصاد آسیب می‌بیند، سخن می‌گویند. این‌ها در برابر وزارت صحت عامه به عنوان قدرت مسلط در حال ظهورند. قدرت مسلط که اقتصاد و سرمایه را مهم‌تر از جان مردم می‌دانند. به این مفهوم که قرنطین برداشته شود و اقتصاد و بازار رونق بگیرد، گویی جان شهروندان مهم نیست.
همه مان می‌دانیم که فساد در تمام لایه‌ها و سطوح حکومت وجود داشته و دارد. در بخش مبارزه با کرونا فساد گسترده‌ مالی در سطوح مختلف به خصوص ادارات محلی یعنی ولایات وجود دارد. با توجه به فسادی که متاسفانه صورت می‌گیرد و گرفته است جان شهروندان مهم است.
همه مان واقف هستیم که امکانات برای تشخیص و مراقبت‌های ویژه در صورت ابتلا به کرونا اندک است.
وقتی می‌دانیم که از لحاظ امکانات و ظرفیت طبی دچار مشکلات جدی هستیم، چرا می‌خواهیم با چالش‌ها و دشواری‌های جدی‌تر روبرو شویم؟ غفلت، افغانستان را به بحران می‌برد و با فاجعه‌ بزرگ انسانی روبرو می‌شویم. همه می‌دانیم که در روزهای اخیر هم آمار ابتلا حالت تصاعدی گرفته و گراف تلفات بلند شده است. از سوی دیگر خیلی از بیماران کتمان می‌کنند. محرقه را هم ردیف بیماری ویرویس کرونا قرار می‌دهند و میزان مرگ و میر مشکوک در صفحات اجتماعی با عنوان سکته و فشار و شکر و کهولت سن و امثال آن نشر می‌شود، نگران کننده است. خوب است بیمارانی که علایم ابتلا به کرونا دارند یا مرگ و میرهایی که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد، به شفاخانه و داکترهای متخصص اطلاع داده شوند. از چند روز پیش از عید گشت و گذار و ازدحام در شهرها افزایش یافته و احتمال خطر را افزایش داد. هم شهروندان و هم دولت به صورت یک دسته و هماهنگ باید در برابر ویرویس کرونا و کسانی که به جان مردم اهمیت نمی‌دهند مبارزه کنند.
یادداشت: این مطلب مشکلات جدی ساختاری، املایی و انشایی داشت و تلاش شده که با رفع آن به صورت تشویقی نشر شود.

نویسنده

خاطره سلطانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا