آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادث

بدخشان؛ معترضان به درج «فارسی» به عنوان زبان خارجی، مرکز توزیع شناسنامه برقی را بستند

باشندگان بدخشان در اعتراض به درج زبان فارسی در فورم ثبت نام دریافت شناسنامه برقی به عنوان زبان خارجی، ضمن «نفاق افکنانه» خواندن این موضوع، مرکز توزیع شناسانه برقی را در این ولایت بستند


به گزارش خبرگزاری دید، باشندگان بدخشان صبح امروز دوشنبه (۲۱میزان) علیه درج زبان فارسی در فورم ثبت نام آنلاین دریافت شناسنامه برقی به عنوان زبان خارجی اعتراض کرده و مرکز توزیع این شناسنامه‌ها را بستند.
معترضان در جریان این راه‌پیمایی، برخی از شناس‌نامه‌های الکترونیکی را پاره کردند و مرکز توزیع شناس‌نامه الکترونیکی را نیز بستند.

سمیع الله سیحون یک شرکت‌کننده این تظاهرات گفت که خواهان توقف روند توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی در بدخشان است.
او می‌گوید که در توزیع شناس‌نامه الکترونیکی، با زبان فارسی برخورد سلیقه‌ای و سیاسی صورت گرفته است.
معترضان شناس‌نامه‌های الکترونیکی را «جعلی» می‌خوانند و هشدار می‌دهد که به کسی اجازه توزیع آن را نمی‌دهند.
سمیع‌الله سیحون می‌گوید که روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی با تهدید کارمندان دولتی همراه است و دولت به مأمورانش هشدار داده است که اگر شناس‌نامه الکترونیکی نگیرند، معاش‌شان قطع می‌شود.
عبدالبصر واثق فعال مدنی بدخشانی نیز می‌گوید که فارسی، دری و تاجیکی یک زبان با طرز گویش متفاوت است و همه این موضوع را می‌داند.
او درج زبان فارسی را به عنوان زبان خارجی در فورم ثبت‌نام شناس‌نامه الکترونیکی یک «وقاحت» توصیف کرد.
واثق می‌گوید که این حرکت برنامه‌ریزی شده و به هدف دامن زدن نفاق طراحی شده است.
ذبیح‌الله عتیق نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایندگان که نیز در جمع معترضان حضور داشت، گفت که از داعیه معترضان حمایت می‌کند.
اداره ملی احصائیه و معلومات پس از جنجالی‌شدن ثبت زبان فارسی و تاجیکی در فورم آنلاین ثبت‌نام شناس‌نامه الکترونیکی، زبان‌های ملی را از این گزینه حذف کرد.
مجلس نمایندگان نیز امروز دوشنبه، جاوید رسولی رییس اداره ملی احصائیه و معلومات را به مجلس فراخوانده بود تا در این باره توضیح دهد.
روند توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی از ابتدا نیز با جنجال همراه بوده و جنجال‌ها عمدتاً روی ذکر واژه «افغان» و قومیت متقاضی شناس‌نامه الکترونیکی بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا