آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

عطا محمد نور:

بدون موافقت حکومت اجرای هیچ طرحی ممکن نیست/ پیشنهادهایی وجود دارد که رهبران مستقیماً با طالبان بنشینند

عطامحمد نور رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید که پیشنهادها و طرح جدیدی برای پیشبرد روند صلح ارائه شده، اما اجرای هیچ طرحی بدون موافقت حکومت افغانستان ممکن نیست. آقای نور همچنان گفت که پیشنهاد شده که یک گروه از رهبران سیاسی در کنار ادامه روند دوحه، مستقیماً با گروه طالبان بنشینند.


به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی جمعه‌شب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که خلیلزاد چند ورق پاره را به عنوان یک طرح جدید در روند صلح با نیز شریک ساخته است.
آقای نور: نشست‌های زیادی داشتیم با آقای خلیلزاد، نشست اخیر، بله با کمی تفاوت بود. برنامه صلحی که ما قبلاً در جریان بودیم و قسماً در متن بودیم، و از دوحه هم اطلاعات داشتیم و خود ما هم نشست‌هایی داشتیم. این بار یک تغییری دیدیم که برنامه و روند دوحه دوام پیدا بکند، ولی برای مذاکره مستقیم یک جمعی یک گروپی از رهبران سیاسی ۱۲ یا ۱۵ نفر البته محدودیت نیست انتخاب می‌شوند و این رهبران و چهره‌های سیاسی دست اول باید با طالبان مستقیم نشست داشته باشند تا به جنگ نقطه خاتمه باید گذاشته شود. و مردم که مستحق صلح هستند دسترسی به صلح پیدا بکنند.
رییس شورای اجرایی جمعیت تصریح کرد که پیشنهادهایی وجود دارد که این نشست در ترکیه یا کشور دیگری که دوست مردم افغانستن است انجام شود.
آقای نور: این نشست بدون شک تحت نظارت ملل متحد خواهد بود. به منظور این که برای اجماع منطقه‌ای هم هیچ خللی و مورد منفی وجود نداشته باشد و وارد نکند. می تواند که زیر چتر یا مدیریت ملل متحد کشورهایی که مخالفت داشته باشند مثل ایران و بعضی کشورها می‌توانند آزادانه در این روند اشتراک بکنند.
به گفته آقای نور، «اما چیز دیگری که مهم است، تصمیم گیرنده در این جا و طرحی را که تایید می‌کند اینجا مردم افغانستان است. سیاسیون است و دولت افغانستان، حکومت افغانستان است. هیچ کسی کسی را نایده گرفته نمی‌تواند، هر زمانی که حکومت افغانستان جمع سیاسیون جمع حفظ منافع ملی و بزرگ و علیای کشور و ملت افغانستان و حفظ اکثریت ارزش‌ها و دستاوردهای ۱۹-۲۰ ساله این طرح قابل قبول می‌باشد».
این سیاستمدار مطرح گفت: طرحی وجود دارد، بله و این طرح البته از چکیده‌ها و دیدگاه‌ها و گفته‌های سیاسیون، جامعه مدنی، خانم‌ها، حکومت افغانستان، از جوانب مختلف گرفته شده و حتا از جانب طالب‌ها یک چیزی را در چند ورق تنظیم کردند که او البته نهایی نیست و قابل بحث است و قابل تغییر می‌باشد تا این که همه طرف‌ها از آن راضی باشد تا همه طرف‌ها و همه اقوام و همه جوانب ذیدخل در قضایای افغانستان راضی نباشند، حتا کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم و مطرح دنیا آن طرح باز نتیجه نمی‌دهد.
آقای نور اما تاکید کرد که این طرح نهایی نیست و باید از نظر حکومت، شورای عالی مصالحه ملی و تمام جوانب در کشور بگذرد.
عطامحمد نور: تا جایی که من در جریان هستم، البته این نهایی نیست، این را حکومت افغانستان باید از نظر خود بگذراند، شورای عالی مصالحه ملی باید از نظر خود بگذراند، اکثریت رهبران این را باید از نظر خود بگذرانند و طبیعی است که با طالبان هم این طرح ممکن شریک شده بوده باشد. چیزی را که من برداشت دارم، در آن حقوق بشر، حقوق اطفال، حضور پررنگ خانم‌ها و حفظ کمیسیون کنونی حقوق بشر که قانون اساسی ما آن را نهایی ساخته و حفظ قوای مسلح افغانستان، حفظ مجلسین، البته به نحوی که حضور طالبان هم در آن جا پیشنهاد شده که در پارلمان چه رقم حضور داشته باشند در مشرانو جرگه چطور باشد در شوراهای ولایتی به چه ترتیب تبصره‌هایی وجود دارد که حضور طالبان در مجلسین به چه ترتیب باشد، البته انحلال مجلسین منتفی است و قابل بحث نیست و منحیث یک دستاورد باشد باشد. انحلال قوای مسلح افغانستان منحیث یک سرمایه منتفی است و قابل بحث نیست.
این چهره سیاسی اما در بخشی از سخنانش می‌گوید که بدون موافقت حکومت، اجرای هیچ طرحی در افغانستان ممکن نیست.
آقای نور: هرچند من همین اکنون با حکومت خفه هستم، ولی واقعیت این است که حکومت یگانه نهاد مشروع است که افغانستان را مدیریت می‌کند و بدون موافقت آن ممکن نیست که توافقی عملی شود. در این شکی نیست که منافع که بود حکومت هم با آن توافق می‌کند.
به گفته عطامحمد نور، جانب مطرح دیگر در روند صلح، خارجی‌ها و حضور نظامیان ناتو در کشور است، او گفت که بدون شک ما هنوز به دنیا نیاز داریم.

رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی: حضور بیرونی‌ها که این جا هم پول می‌دهند و هم حضور دارند. دیدگاه و توافق آن ها را هم باید داشته باشیم که آیا می‌توانیم دوامدار سر شانه‌های آنان راه برویم و سر شانه‌های آنان سوار باشیم؟ آیا ما می‌توانیم که دوامدار ۵-۶ میلیارد دالر از آن‌ها بگیریم و سر قوای مسلح خود مصرف بکنیم؟ آیا ممکن است که تانک و توپ و مهماتش که از سوی خارجی‌ها داده نشود، هنوز دوام داده می‌توانیم، این مواردی است که باید دقت بکنیم.
وی بیان کرد: بهتر است این طور بگویم که برای ما از تایم تیبل یا وقت و زمان کرده دسترسی به یک توافق و توحید دیدگاه مهم است، ما اول دیدگاه خود را واحد بسازیم، سر یک میکانیزم کلان توافق کلی به میان بیاید، که در آن خواسته‌های مردم نهفته باشد، سیاسیون و احزاب قدرتمند چهره‌های ملی و حکومت افغانستان هم در این توافق داشته باشد، بعد می‌رویم به طرف اجماع که کشورهای منطقه‌ای می‌توانند جنگ‌های نیابتی خود را دوام بدهند اگر ناراضی بیرون بمانند، می توانند که جنگ‌های ملوک‌الطوایفی خلق کنند، پرخاش گری و آشوب ایجاد کنند، استخبارات بیرونی همیشه دستش در افغانستان دراز بوده، این اجماع مهم است و اجماع منطقه‌ای و بعد اجماع جهانی که در زیر چتر سازمان ملل متحد به یک توافق برسیم. گرچه زمان هم مطرح می‌شود، ولی من عقیده به این دارم که از زمان کرده توافق مهم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا