آخرین اخبارجهانسیاست

خلیلزاد:

برای تامین صلح در افغانستان به هر کجا لازم باشد، می‏روم

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، توافق با طالبان را یک صلح نسبی می‌داند و می‌گوید که صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نیست و تاکید می‏کند که برای تامین صلح در افغانستنان به هر کجا لازم باشد، می‏رود.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، توافق با طالبان را یک صلح نسبی می‌داند و می‌گوید که صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نیست و تاکید می‏کند که برای تامین صلح در افغانستنان به هر کجا لازم باشد، می‏رود.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای خلیلزاد، در گفت‏وگو با یک رسانه می‌گوید که اجماع بین‌الملی درباره افغانستان به میان آمده‌است اما در این باره اجماع منطقه‌‏ای تاکنون شکل نگرفته‌است.
خلیلزاد بیان داشت:«یک قدم خوب که برداشته شده و من از آن راضی هستم، این است که یک اجماع بین‌المللی – اروپا، چین، روسیه و امریکا – صورت گرفته‌است. موضوع افغانستان پیچیدگی‌های زیاد دارد؛ مسایل داخلی، منطقه‌‌ای و بین‌المللی دارد. در قسمت اول گفتم که یک اجماع صورت گرفته در قسمت منطقه پیچیدگی‌هایی هنوز هم هست؛ هنوز به یک اجماع منطقه‌‌ای نرسیدیم.»
زلمی خلیلزاد تاکد می‌کند که در هفت ماه تلاش‌هایش برای صلح افغانستان، پیشرفت اندکی در گفت‌وگو با طالبان صورت گرفته‌است: «موافقه با طالب، خشونت را به کلی در افغانستان ختم نخواهد کرد. امکان دارد و چانس زیاد است که در آیندۀ نزدیک با طالب به یک موافقه برسیم – منظورم نه تنها امریکا که افغان‌ها هم استند – که داعش هنوز هم فعال باشد و حملات تروریستی از آن‌ها هنوز هم صورت بگیرد.»
این دیپلمات امریکایی، تاکید دارد که ایالات متحده در تلاش جستجوی یک راه حل سیاسی به معضل افغانستان است نه خروج از این کشور: «ما در جستجوی صلح استیم نه در جستجوی برآمدن؛ ما صلحی را می‌خواهیم که امکان برآمدن را بدهد…. همانطوری که بودن ما با شرایط بستگی دارد، بیرون شدن ما نیز با شرایط ربط دارد.»
زلمی خلیلزاد، علت ملغا شدن نشست دوحه را – که قرار بود نماینده‌گان حکومت، سیاسیون و طالبان برگزار شود – اشتباهات طرف‌های دخیل در روند صلح می‌داند. او بی‌آن ‌که از کسی نام ببرد می‌گوید کسانی هستند که انحصار قدرت را خواب می‌بینند.
زلمی خلیلزاد، چگونگی نظام آینده افغانستان – جمهوری و امارت اسلامی – را از اختلاف دیدگاه‌ها میان طالبان و کابل می‌داند، اما اصرار می‌ورزد که برگشت به امارت اسلامی پذیرفتنی نخواهد بود: «ممکن بعضی‌ شان بخواهند – بعضی کسانی دیگر هم هستند که خیال پلو می‌زنند که یک روزی انحصار کنند قدرت را.»
زلمی خلیلزاد، در حدود هفت ماه پیش به‌‎عنوان فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گماشته شد. او تاکنون شش بار با طالبان دیدار و دربارۀ صلح با این گروه، گفت‌وگو کرده‌است.
در این مدت، آقای خلیلزاد شش‌بار به کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پاکستان، چین و روسیه سفر کرده‌ تا برای صلح افغانستان یک اجماع شکل بگیرد.
نماینده ویژه امریکا، به میان آمدن حکومت موقت یا یک دوره گذار را یکی از گزینه‌ها برای شریک شدن طالبان در قدرت می‌داند؛ گزینه‌‏ای که به‌شدت از سوی رییس‌ جمهور غنی رد شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا