آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

تولید کنندگان:

برای صادرات دهلیز هوایی ایجاد شود/ مشکل بانکی برای سکتور خصوصی حل شود

رسول شهزاد – کابل

شماری از شرکت‌های تولیدی در کابل می‌گویند که برای صادرات محصولات شان باید دهلیزهای هوایی ایجاد و مشکلات بانکی برای تاجران و تولیدکنندگان حل شود.

اولین نمایشگاه بین‌المللی تحت حاکمیت طا-لبان در افغانستان افتتاح شد که در این نمایشگاه ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی تولیدات شان را به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه با نام امام ابوحنیفه روز پنجشنبه ( ۱۰ قوس) با حضور مقامات طا-لبان افتتاح شد و برای هفت روز ادامه خواهد داشت.

شرکت‌هایی که در این نمايشگاه اشتراک کرده‌اند یکی از مشکلات جدی شان را موضوع بانک‌ها عنوان می‌کنند و می‌گویند که برای گرفتن پول باید برای شرکت‌ها سهولت ایجاد شود.

سید منصور فاطمی مدیر شرکت سوپرکولا به خبرگزاری دید گفت: مردم و دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کنند، زیرا تولیدات داخلی یک کشور آن را به خودکفایی اقتصادی می‌رساند.

آقای فاطمی همچنان گفت که شرکت تولیدی سوپرکولا یکی از شرکت‌هایی است که به کشورهای منطقه صادرات دارد و این شرکت در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

از سوی دیگر هدیت‌الله حکیمی رییس اتاق صنایع و معادن بدخشان به خبرگزاری دید گفت: امارت اسلامی باید زمینه رشد سکتور خصوصی را فراهم کند تا شرکت‌های داخلی بتوانند معادن افعانستان را استخراج کند.

آقای حکیمی افزود که اگر به شرکت‌های داخلی فرصت داده شود تا در استخراج معادن کشور سهم بگیرند مشکل بیکاری کاهش خواهد یافت و هزاران تن مشغول به کار خواهد شد.

ابابیل ناصری یکی دیگر از شرکت‌ داران می‌گوید که طا-لبان باید زمینه ایجاد دهلیزهای هوایی و زمینی را فراهم کند تا میوه تر و میوه خشک افعانستان به کشورهای جهان در فصل خودش صادر شود.

همایون صداقت مدیر فابریکه سنگبری یاسر مالستان به خبرگزاری دید، گفت: با رسیدن حاکمیت کشور به دست طا-لبان زمینه استخراج و پروسس سنگ در کشور کاهش یافته است، ساخت و سازها کم شده و خیلی از شرکت‌ها فعالیت شان را متوقف کردند.

او افزود که سنگ یکی از سرمایه‌های اصلی افعانستان است و هر حکومتی که می‌خواهد برای افغانستان کار بنیادی انجام دهد باید زمینه استخراج معادن و پروسس سنگ‌های کشور را فراهم کند.

این در حالی است که در ۲۰ سال گذشته صدها شرکت تولیدی در بخش های مختلف در کشور سرمایه‌گذاری کرده بودند که صدها هزار تن در این شرکت‌ها مشغول به کار بودند.

غلام حسین حسینی از شرکت تولیدی مواد شوینده به خبرگزاری دید می‌گوید که یکی از مشکلات جدی شرکت‌ها موضوع تراکنش پول از بانک‌ها است. این که بر مقدار آن نیز محدودیت است و امارت اسلامی باید برای رشد سکتور خصوصی مشکلات بانکی را حل کند.

وی همچنان گفت که بعد از حاکمیت طا-لبان یکی مشکلات اساسی تاجران و سرمایه‌گذاران در کشور، مشکل بانکی بود که در بیرون کردن هر یک صد هزار دالر از بانک سه هزار دالر مصرف می‌شود.

به باور حسینی، یکی از مشکلات جدی فرا راه سرمایه گذاران در کشور نبود انرژی برق به مقدار بسنده است.

این نمایشگاه در حالی برگزار شده است که افغانستان با بحران جدی اقتصادی مواجه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا