آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی به طالبان:

برای کی می‌جنگید/ تعهد کنید که مرز دیورند را نمی‌پذیرید

خبرگزاری دید: رییس جمهور غنی پس از مراسم گشایش میدان هوایی خوست در همایشی خطاب به گروه طالبان گفت که برای کی‌ می‌جنگید؟ کشور را برای کی می‌دهید و این که تعهد کنید تا خط مرزی دیورند را به رسمیت نمی‌شناسید.


رییس جمهور غنی در نشستی که امروز شنبه (۱۹سرطان) با حضور بزرگان قوم در ولایت خوست برگزار شده بود، گفت که اگر طالبان افغانستان را دوست دارند، به مردم وعده بدهند که مداخله بیرونی را نمی‌پذیرند و افغانستان را به دست دیگران نمی‌سپارند.
رییس جمهور غنی خطاب به گروه طالبان افزود: «وعده کنید که آب افغانستان را به دیگران نمی‌فروشید، مداخله بیگانگان را نمی‌پذیرید، افغانستان را از چهارراه اقتصادی به یک راه مبدل نمی‌کنید…»
آقای غنی تصریح کرد که جهان و مردم افغانستان می‌دانند که طالبان از کجا می‌آیند و در کجا زند‌گی می‌کنند.
به گفته او، اگر روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ افغان کشته شوند، چه کسی سود می‌برد؟ رییس جمهور غنی افزود طالبان هرچیزی را که دولت افغانستان آباد می‌کند، ویران می‌کنند و به هزاران خانه بمب پرتاب می‌کنند.
با این وصف، غنی از طالبان پرسید که این کار را برای کی انجام می‌دهند؟
او تأکید کرد که روزی با طالبان خواهد نشست، اما چرا این گروه امروز مذاکره نمی‌کند؟
غنی گفت: «از سوریه، یمن، لبنان، الجزایر و عراق درس گرفتیم، از بی‌اتفاقی چیزی بدست نمی‌آید».
رییس جمهور در ادامه سخنان خود در خوست خاطرنشان کرد: «به طالبان می‌گوییم شریعت خدا را بپذیرید و بیاید با هم بنشینیم؛ می‌گویند نه موافقت‌نامه با امریکا. امریکایی‌ها رفتند حال موافقت‌نامه را از کی می‌خواهید».
آقای غنی گفت که امریکا را با عزت از افغانستان خارج کرده است و دو سال پیش با نوشتن نامه‌ای به دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، خواستار خروج سربازانش شده بود.
از سویی دیگر او از طالبان خواست تا شریعت را بپذیرند و به گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند.
رییس جمهور غنی که در میان بزرگان ولایت خوست سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که امروز روز ایستاد‌گی برای جمهوریت، استقلال، صلح، مردم‌سالاری و هم‌دیگرپذیری است.
در عین حال رییس جمهور غنی از مردم خوست خواست تا برای حفظ جمهوریت و صلح ایستادگی کنند و گرنه برای شش نسل دیگر مسئول خواهند بود.
او به کسانی که از داخل برای تخریب نظام می‌کوشند، گفت: «از این پس در برابر شان صبر نمی‌کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا