آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

برخورد با بحران های افغانستان با نهایت جدیت

هر چقدر هم که ایالات متحده و متحدان نامشخص بر طا-لبان فشار بیاورند و جنگ آنها علیه تروریزم چقدر خونین باشد، آنها نمی‌توانند مصیبت مردم افغانستان را نادیده بگیرند

افغانستان / آخرین خبر / سیاسی / تحلیل
شبکه تلویزیون جهانی چین
در بحبوحه وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان، اعضای طا-لبان برای اولین بار از زمان فرار ایالات متحده از کابل، در اروپا با مقامات غربی در ناروی دیدار کردند.
طا-لبان همچنین با اعضای جامعه مدنی افغانستان از جمله فعالان زن و روزنامه نگاران دیدار کردند. مسلماً از بسیاری جهات، این تحول جدید می‌تواند سال ۲۰۲۲ را به عنوان یک سال تعیین کننده برای افغانستان، به ویژه برای طا-لبان تبدیل کند.
بحث‌های جدید می‌تواند و باید شاهد حمایت مالی و دیپلماتیک بیشتر دولت‌های غربی از افغانستان باشد. همچنین می‌توان گفت که چنین تلاش‌هایی ممکن است شامل آزادسازی دارایی‌هایی به ارزش میلیاردها دالر در اختیار ایالات متحده، کمک به حفاظت و بازسازی زیرساخت‌ها و امنیت حمل و نقل، بهبود تبادل اطلاعات و شناسایی تهدیدها، ارتقای صحت عمومی و فعالیت‌های افزایش آگاهی، تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و حمایت از قربانیان و پناهندگان باشد.
باید توجه داشت که این افغان‌های عادی هستند که در این شرایط غیر قابل باور و غیر قابل تحمل مجازات می‌شوند. تا زمانی که برخی مقامات غربی تاکید کنند که مذاکرات مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست، بحران‌های انسانی و اقتصادی و همچنین نگرانی‌های امنیتی و ضد تروریزم ممکن است ادامه داشته باشد.
نکته این است که دیپلماسی با طا-لبان پس از فروپاشی پروژه امریکا در افغانستان می‌تواند ادامه یابد. هر چقدر هم که ایالات متحده و متحدان نامشخص بر طا-لبان فشار بیاورند و جنگ آنها علیه تروریزم چقدر خونین باشد، آنها نمی‌توانند مصیبت مردم افغانستان را نادیده بگیرند. پیامدهای چنین اتفاقی برای آینده رهبری غرب در جبهه جهانی حقوق بشر بسیار جدی تر از «از دست دادن کابل» خواهد بود.
از آنجایی که بحران پناهجویان تهدیدی برای امنیت آنهاست، دولت‌های غربی چاره‌ای جز همکاری با طا-لبان ندارند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر پاسخی مناسب و متناسب برای مبارزه با پدیده بین‌المللی تروریزم ارائه دهند.
سازمان ملل متحد با افزودن بر احساس بحران در این زمان، هشدار داده است که یک میلیون کودک افغان در خطر گرسنگی هستند و بیشتر جمعیت ۳۸ میلیونی این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
سازمان ملل می‌گوید که برای کاهش درد و رنج پناهجویان افغان به منابع بیشتری نیاز است. علاوه بر این، بازگشت مردم به کشور بحران پناهجویان را حل نخواهد کرد. همچنین مهم است که با همسایگان افغانستان، چین و روسیه، با جدیت تمام رفتار شود، زیرا آنها راه حل‌های کلیدی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا