آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثسیاست

میز گرد؛

بررسی حضور داعش در افغانستان و جنوب آسیا

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان میزگرد مجازی را با عنوان «حضور داعش در افغانستان و جنوب آسیا» با اشتراک صاحب نظران در این عرصه برگزار کرده و حضور گروه داعش را در افغانستان و جنوب آسیا با حضور مهمانان در میز گرد به بحث گرفت.


به گزارش خبرگزاری دید، انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان امروز سه‌شنبه( ۳۰ ثور) با حضور داکتر آرین شریفی رییس پیشین ارزیابی تهدیدات دفتر شورای امنیت ملی؛ کبیر تنیجا پژوهشگر بنیاد تحقیقات ناظر-هند و تمیم عاصی معاون پیشین وزیر دفاع و رییس انستیتوت مطالعات جنگ ‌و صلح، برگزار کرد.
این برنامه از سوی فردوس کاوش روزنامه‌نگار و تحلیلگر برجسته کشور مدیریت می‌شد.
در نخست، کبیر تنیجا گفت که داعش در عراق و سوریه متحمل خسارات بزرگی شده است، اما اثرات آن در جنوب آسیا هنوز کاملاً مشخص و مورد بررسی قرار نگرفته است. ظهور داعش در افغانستان چالش جدیدی را در مبارزه با ترور در این کشور، منطقه و جهان نیز به وجود آورده است.
وی گفت که آسیای جنوبی باید برای تدوین سازوکارهایی جدید برای مقابله با تهدیدات مشترک مانند داعش از طریق گفت‌وگوی هدفمند در مورد گروه‌های اسلامی فراملی تلاش کند و بطور واقع بینانه به علل و ریشه‌های اصلی آن بپردازد.
از سویی هم، تمیم عاصی به این نکته اشاره کرد که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی دستاوردهای بزرگی در مقابله با گروه داعش داشته‌اند. این دستاوردها شامل دستگیری و از بین بردن برخی از رهبران برجسته داعش و نیز نابودی پناهگاه‌های مخفی این گروه می‌شود. اما تا زمانی که زیرساخت‌هایی مانند فقر و گرسنگی، منابع، پیشینه اطلاعاتی و عناصر افراطی وجود داشته باشد، نمی‌توان به طور اساسی داعش را از بین برد.
داکتر شریفی نیز با اشاره به چالش‌های موجود گفت که تروریزم در افغانستان تنها مشکل افغان‌ها نیست. از ۲۰ گروه تروریستی که در افغانستان وجود دارد، تنها یکی از آن‌ها افغان است و مابقی آنها پاکستانی، چینی، ازبیکی، تاجیکی و عرب هستند که تهدیدی برای منطقه و جهان به شمار می‌روند.
وی افزود که علی‌رغم فشارهای نظامی زیاد توسط نیروهای افغان و نیروهای ایتلاف و متحمل شدن خسارات زیاد، گروه داعش نه تنها زنده مانده بلکه پیشرفت کرده است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که آنها همچنان به وسعت و قدرت خود ادامه دهند که این خود یک تهدید بزرگ برای افغانستان و منطقه است.
علاوه بر این، شکست دادن تروریزم یک چالش نسلی است و به همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی نیاز دارد.
داکتر شریفی افزود که تهدیدات بیشتری بر اساس اندازه و قابلیت‌های این گروه صورت می‌گیرد. آنچه داعش را متفاوت می‌سازد اهداف آن است. هیچ گروهی از جمله طالبان حمله‌ای به زایشگاه نکرده‌اند. این ایدئولوژی تروریستی «گهواره تا گور» است که توسط داعش انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا