آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

نرگس نهان:

برعلاوه داعش و طالب؛ نمایندگان مجلس هم در قاچاق معادن دست دارند

سرپرست وزارت معاون و پطرولیم امروز پنجشنبه طی نشست خبری درکابل در واکنش به نشر گلوبل ویتنس مبنی بر استخراج معاون افغانستان توسط گروه داعش گفت: برعلاوه گروه داعش و طالب برخی نمایندگان مردم در شورای ملی و شورای‌های ولایتی نیز دراستخراج غیرقانونی معادن دست دارند.
به گزارش خبرگزاری دید، گروه داد خواهی سازمان « گلوبل ویتنس یا شاهد جهانی» دیروز گزارشی را به نشر رساند که نشان می‌داد گروه داعش با استخراج ماده معدنی «تالک» در ننگرهار صد ها هزار دالر امریکایی در سال درآمد دارد.
نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید: ما از طالب و داعش گلایه نداریم آن‌ها دشمنان ما هستند و بهتر از معادن را که جان ما است نیز می‌گیرند، گلایه اینجا است که نمایندگان دست دارند به قاچاق معادن کشور.
خانم نهان افزود: وقتی دشمن جان ما را بگیرند باز ما چه توقع داشته باشیم که معادن ما را نبرند.
خانم نهان با متهم کردن برخی اعضای شورای ملی و شورای ولایتی مبنی بر دست داشتن در استخراج غیر قانونی معادن گفت: هیچ نهاد وجود ندارد که تفتیش کند نمایندگان چه کارغیر قانونی انجام می‌دهد.
خانم نهان با بیان این‌که به آن اندازه که درگزارش گلوبل آمده که داعش درآمد زیادی ازمعادن دارد گفت: این گزارش به اساس قیمت‌های پروسس شده مواد معدنی تالک بررسی شده است.
سرپرست وزارت معادن تصریح کرد: یک تن مواد خام تالک در بازار جهانی ۱۴۰ دالر است وقتی پروسس میشه قمیت‌اش به ۲۵۰ هزار افغانی افزایش می‌یابد.
سرپرست وزارت معادن و پطرولیم با بیان این‌که برخی معادن ما در دست دشمنان افغانستان قرار دارد گفت: معادن افغانستان درکوه‌هایی است به این خاطرما مشکلات امنیتی داریم.
نرگس نهان از ایجاد کمیته محافظت معادن افغانستان خبر داده گفت: این کمیته از نهادهای امنیتی وزارت معادن و دیگر سکتورهای ذیدخل تشکیل شده و روی محافظت معادن افغانستان کار خواهد کرد.
خانم نهان در نشست امروز ازعلاقمندی کشور ازبیکستان در استخراج قانونی معادن افغانستان نیز خبر داده گفت:
در سفرهفته گذشته که به ازبیکستان داشته است، شرکت دولتی «ازبک نفت» اعلام آمادگی کرده است که در قسمت حفر چاه‌های نفت و ارتقای ظرفیت با ما همکاری کنند.
سرپرست وزارت معادن افزود: دولت افغانستان آمادگی دارد که در صادرات سنگ مرمر نیز با کشور ازبیکستان همکاری کنند.
افغانستان یکی از کشورهای غنی در بخش معادن است که ارزش آن نزدیک به چهار تریلیون دالر تخمین شده است.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا