آخرین اخبارافغانستانگزارش

برمک: پولیس از چوکات نظامی بیرون می‌شود

وزارت داخله کشور از تدوین استراتژی چهارساله پولیس خبر داده که به گفته مقام‌های این وزارت تمام توقعات از پولیس در آن گنجانده شده است و پولیس کشور از چوکات نظامی بیرون خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، ویس‌احمد برمک وزیر داخله کشور روز یکشنبه در نشستی گفته این استراتژی با مشوره همکاران بین‌المللی، علمای دینی، نهادهای مدنی و مدافع حقوق زنان تهیه شده است.
آقای برمک، هدف از تدوین این راهبرد را اصلاحات سیستماتیک در وزارت داخله خواند
وی گفت:«در طول چهار ماه گذشته نتایج کار ما همین شد که یک برنامه تدوین شود. این برنامه کاری ما دو محور اساسی دارد، یک محور اساسی این به صورت کامل سر انکشاف پولیس است که ما چگونه پولیس را می‌توانیم انکشاف بدهیم و اصلاح کنیم.»
محور دیگر این استراتژی سوق پولیس به وظایف اساسی (تنفیذ قانون) است که به گفته وزیر داخله افغانستان، پولیس از چوکات «شبه‌نظامی» بیرون خواهد شد.
آقای برمک با انتقاد از جامعه جهانی تاکید کرد که در گذشته کشورهای کمک‌ کننده بیشتر روی وزارت دفاع افغانستان تمرکز کردند؛ اما روی ایجاد سیستم پاسخگوی پولیس کار صورت نگرفت.
وزیر داخله گفت که اکنون جامعه جهانی موافقه کرده است تا پنج درصد معاشات پولیس نیز افزایش یابد.
در همین حال، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت در این نشست با استقبال از تدوین استراتژی چهارساله اصلاحات و افزایش معاشات پولیس، تاکید کرد که وضعیت کنونی در این کشور، روی اصلاحات پولیس هیچ‌تاثیر نخواهد گذاشت.
همچنان او با اشاره بر تاکید جامعه جهانی در مورد برجسته‌ شدن نقش زنان در پولیس افزود، باید معیینیتی در وزارت داخله به منظور رسیدگی به مشکلات زنانی که در صفوف پولیس هستند ایجاد شود.
رییس اجرایی بیان داشت که رتبه‌های زنان ساتنمن نیز که از مدت‌ها در این رتبه خدمت کرده‌اند ارتقا یابد.
این استراتژی در حالی تدوین شده است که بارها وزارت داخله کشور مورد انتقاد شدید سران حکومت قرار گرفت به طوری که حتی رییس جمهور غنی، آن را «قلب فساد» خوانده بود.
این استراتژی در بیش از ۷۰ صفحه تهیه شده است که بر اساس اولویت‌بندی پولیس، وزارت داخله پلان تطبیقی آن را نیز تدوین کرده است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا