آخرین اخبارپاکستانسیاستمنطقه

بروز اختلاف‌ میان طالبان پاکستانی بر سر تعیین رهبری


یک هفته پس از کشته‌شدن ملا فضل‌الله رهبر گروه طالبان پاکستان، بر سر تعیین رهبر جدید این گروه میان اعضای ارشد آن اختلاف افتاده است.
یک عضو ارشد طالبان پاکستانی به رسانه‌ها گفته است که دو جناح بزرگی که این گروه را تشکیل داده‌اند، با نامزدهای یکدیگر مخالفت کرده و هریک می‌خواهد نامزد آن گروه رهبری را به ‌دست گیرد.
تحریک طالبان پاکستان از یک دهه به این سو، بر ضد حکومت مرکزی پاکستان جنگ را آغاز کرده و در این مدت حدود ۷۰ هزار پاکستانی کشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، ملا فضل‌الله رهبر سابق تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۱۲ میلادی با صدور دستور حمله بر «ملاله یوسفزی» برنده جایزه نوبل صلح که در آن زمان شاگرد مکتب بود، شهرت یافت.
ملا فضل‌الله، هفته گذشته همزمان با روزهای آتش‌بس دولت افغانستان و طالبان، در نتیجه حمله هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در افغانستان کشته شد.
به دنبال این رویداد، اشرف غنی با نخست وزیر پاکستان، تیلفونی صحبت کرد و نخست‌وزیر پاکستان هم گفت که «بالاخره اقدامی علیه تروریزم صورت گرفت.»
پاکستان همواره افغانستان را متهم به حمایت و پناه‌دادن به طالبان پاکستانی می‌کند و به همین بهانه، سال‌ها است که مناطق مرزی افغانستان را در کنر و نورستان، آماج راکت‌باری‌های سنگین قرار می‌دهد.
قاری نور یک عضو گروه طالبان پاکستانی که از افغانستان با خبرگزاری «دی پی ای» جرمنی گفته است که عمر رحمان سواتی قرار بود به‌حیث رهبر این گروه برگزیده شود؛ اما یکباره بدون انتظار با این فیصله مخالفت صورت گرفت.
گفته می‌شود که «مفتی نورولی محسود» هم می‌خواهد رهبر گروه طالبان پاکستان شود.
یک عضو دیگر تحریک طالبان پاکستانی به خبرگزاری دی پی‌ای گفته است که نورولی محسود با شبکه حقانی گروه طالبان افغانستانی، روابط نزدیکی دارد.
شبکه حقانی که گفته می‌شود در پاکستان مراکزی دارد، به ارتباط با اداره استحبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) نیز متهم است.
خبرگزاری «دی پی ای» آلمان به نقل از منابع طالبان پاکستانی می‌افزاید که جناح طالبان پاکستان که در افغانستان مستقر است، شاید یک کاندیدای دیگر را ارایه کند تا جلو اختلافات درونی میان طالبان پاکستان را بگیرد.
گروه‌ها و جناح‌های شامل در گروه طالبان پاکستان پس از این‌که ملا فضل‌الله رهبری این گروه را به‌دست گرفت، بین خود درگیری‌های خونینی داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا