آخرین اخبارافغانستانسیاست

برکناری والی بلخ، تخریب پایه‌های نظام است

آقای نور حامی ٥٠ درصد قدرت بوده و امضا و حمايت ايشان از «حكومت وحدت ملی» انگيزه اصلی مشروعيت حكومت كابل است.



شايعات بركناری استاد عطامحمد نور را در شبكه‌های اجتماعی خواندم، واقعاً برايم جالب بود. يعنی او چرا بايد بركنار شود؟ آيا والی بلخ در خدمتگذاری به بلخ و مردم اين ولايت كوتاهی نموده؟ آيا والی بلخ شايسته‌گی و درايت پيش‌بُرد اموركاری را در بلخ نداشته؟
پاسخ روشن است. حقيقت امر اين است كه عطا محمد نور به عنوان يک چهره قدرتمند در شمال كشور، مانع جدی رشد «داعش» است. در حالی كه بلخ در دو دهه گذشته نماد توسعه، امنيت و نوسازی بوده است. بناءً هرنوع دلایل بركناری ايشان، توجيه پذير نمی‌باشد.
عطا محمد نور به عنوان یک «طرف سياسی» پس از تشكيل حكومت وحدت ملی، نه تنها به عنوان والی بلخ، بلكه يک طرفِ بلوک قدرت موازی از آدرس كمپ «اصلاحات و همگرايی» در برابر ارگ، نقش تعيين كننده سرنوشت سياسی كشور را داشته است. بناءً هرنوع تلاش برای بركناری او، از صلاحيت هيچ منبعی نمی‌باشد.
آقای نور حامی ٥٠ درصد قدرت بوده و امضا و حمايت ايشان از «حكومت وحدت ملی» انگيزه اصلی مشروعيت حكومت كابل است.
باور ما اين است كه تا حكومت وحدت ملی وجود دارد، آقای نور هم به عنوان والی بلخ خواهند بود. اگر قرار باشد قرارداد سياسي دگرگون شود، پس همه چيز دگرگون و متحول خواهد شد. در آن صورت نه ارگ و نه سپيدار، مشروعيتی برای دوام كار نخواهد داشت. اين خيلی روشن است كه ‌حكومت وحدت ملی نه
براساس رای مردم شكل گرفته و نه مشروعيت حقوقی دارد، بلكه در نتيجه ميانجی‌گری امريكا و تفاهم‌نامه سياسی و حمايت دو كمپ انتخاباتی (اصلاحات و همگرايی و تحول و تداوم) شكل گرفته كه آقای نور از حاميان درجه‌يکِ تيم اصلاحات بوده است.
اميدوارم حكومت كابل در حالی كه پايه‌های آن متزلزل و بی‌ثبات است، هم خود را و هم مردم را، بيشتر ازين ويران نكند و از كنش‌هایی كه پيامد نامعلوم و نفرت‌انگيز در پی داشته باشد، خودداری کند.
از صفحه فیسبوک هارون معترف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا