آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانحقوق بشررسانه‌هازنانسیاست

برگزاری نشستی برای بررسی وضعیت خبرنگاران زن افغانستان در سازمان ملل

خبرگزاری دید: نشستی برای بررسی وضعیت خبرنگاران زن افغانستانی در حاشیه شصت‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد، برگزار شد.

این نشست با عنوان «خبرنگاران زن افغانستان در حاکمیت طا-لبان» بعدازظهر دیروز(سه‌شنبه، ۲۲ حوت) به وقت نیویارک، با حضور شماری از خبرنگاران زن و مسئولان رسانه‌های افغا‌نستان در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد.

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها، بخش زنان سازمان ملل متحد، یونسکو، دنمارک و یک نهاد مددرسان سویدنی به ‌صورت مشترک مسئولیت برگزاری این نشست را به عهده داشته‌اند.

نمایندگی دائم دنمارک در سازمان ملل متحد در ایکس نوشته است که تمرکز این نشست روی این بود که چگونه جامعه‌ جهانی می‌تواند از کار زنان افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان حمایت کند.

این نمایندگی افزوده است: «خبرنگاران زن افغان هر روز در برابر ظلم مقاومت می‌کنند و جان خود را برای تولید محتوای رسانه‌ای به خطر می‌اندازند».

چالش‌های خبرنگاران زن در افغانستان

سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها (آی‌ام‌اس) در اعلامیه‌ای که در مورد نشست بررسی وضعیت خبرنگاران زن افغا‌نستان در مقر سازمان ملل متحد منتشر کرده، به شماری از چالش‌های آنان نیز اشاره کرده است.

در اعلامیه‌ این سازمان آمده است که خبرنگاران زن در افغانستان علاوه بر مشکلات شدید اقتصادی، با وخامت سلامت روان نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این نهاد گفته است که یکی دیگر از چالش‌های خبرنگاران زن در افغانستان عدم دسترسی به اطلاعات است.

بر اساس اعلامیه‌ این نهاد، طا-لبان به خبرنگاران زن اجازه‌ اشتراک در کنفرانس‌های خبری و حضور در صحنه‌ی حوادث و رویدادها را نمی‌دهند و سخنگویان این گروه نیز به تماس‌های تیلفونی خبرنگاران زن پاسخ نمی‌دهند و در بسیاری موارد با آنان مصاحبه نمی‌کنند.

این نهاد گفته است که پیش از تسلط طا-لبان هزار و ۴۰۰ خبرنگار زن در افغانستان وجود داشت و این تعداد دو سال پس از حضور این گروه به ۴۰۰ خبرنگار رسید و آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ به ۶۰۰ خبرنگار زن افزایش یافته است.

سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها گفته است: «این خبرنگاران خطرات زیادی را برای زندگی خود انجام می‌دهند و به حمایت جامعه‌ بین‌المللی نیاز دارند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا