آخرین اخبارجهانسیاست

برگزاری نشست رهبران جی-۲۰ در اندونیزیا؛ شی-بایدن دیدار می‌کنند

خبرگزاری دید: نشست رهبران گروه-۲۰ یا بیست اقتصاد عمدهٔ جهان هم اکنون در جزیره بالی اندونیزیا در حال برگزاری است. دیدار رهبران چین-امریکا در محراق توجه است.


رییس جمهور بایدن در جریان سفرش به اندونیزیا قرار است امروز دوشنبه(۲۳ عقرب) با شی جین پینگ رییس جمهور چین و سایر رهبران گروه-۲۰ ملاقات کند.
رسیدگی به مسایل جیوپولیتیک از جمله جنگ اوکراین، تنش در تنگه تایوان و بحران‌های مواد غذایی، انرژی و اقلیمی از موضوعات عمده این نشست است.
خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که روسای جمهور ایالات متحده و چین قرار است در مورد مسایلی صحبت کنند که مانع برخورد روابط دو کشور می‌شود.
پس از شیوع همه‌گیری کروناویروس، رهبران گروه-۲۰ برای نخستین بار در جزیره بالی اندونیزیا با هم ملاقات می‌کنند.
یک مقام ارشد قصر سفید به خبرنگاران گفته است که بایدن در مورد نشست سران گروه-۲۰ صحبت کرده که شامل «خطوط سرخ» هر یک از این کشور‌ها می‌شود.
به گفته این مقام ارشد قصر سفید، هدف ایالات متحده این است تا از یک سو مانع برخورد میان کشورها شود و از سوی دیگر مقررات واضح میان این کشورها به وجود بیاید.
وی افزوده است که ایالات متحده هرکاری را انجام خواهد داد تا رقابت موجب بروز منازعه میان کشورها نشود.
انتظار می‌رود بايدن بر چین فشار وارد کند تا کوریای شمالی را که متحد آن کشور است، وادار کند از تحرکات نظامی دست بکشد. کوریای شمالی در سال روان میلادی در بخش آزمایش میزایل‌های بالستیک خود رکوردشکنی کرده است.
گفتنی است که اندونیزیا ریاست این گروه را برای سال ۲۰۲۳ به دهلی نو خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا