آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

برگزاری نشست مدیریت میراث‌های فرهنگی در هرات

نخستين نشست راهبردی توريزم، برنامه‌ريزی شهری و مديريت ميراث‌های فرهنگی امروز در شهر هرات برگزار شد.
در اين نشست برعلاوه والی هرات و مقامات دولتی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزير دولت در امور توريزم، معين وزارت شهرسازی، شماری از فرهنگيان، نويسندگان و باستان‌شناسان داخلی وخارجی نیز شركت داشتند.
به گزارش خبرگزاری دید، شركت‌كنندگان اين نشست راهكارهای قانونی به هدف كمك به حفظ و مراقبت بناهای تاريخی را به بررسی گرفتند.
محمد اشرف غنی، رييس‌جمهور كشور در پيام تصويری از برگزاری اين كنفرانس استقبال کرد و گفت: نقش هرات در جذب توريزم و انكشاف همه‌جانبه افغانستانِ مرفع و باثبات، ارزنده بوده و خواهد بود.
رييس‌جمهور از شموليت هرات در فهرست ميراث‌های جهانی حمايت نموده و به وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و امور خارجه هدايت داد تا اين روند را در تفاهم با يونسكو پي‌گيری نمايند.
به گفته رييس‌جمهور، ميراث فرهنگی ازعناصری است كه به شهر جاذبه مي‌دهد، و هرات اين عناصر را دارد كه هر توريست داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.
آقای غنی تاكيد نمود كه بايد نوع مديريت آبدات تاريخی تغيير كند؛ باغ بابُر يك نمونه‌ی موفق مديريت بناهای تاريخی است، زيرا از عوايد اين ساحه در حفظ و مراقبت آن استفاده مي‌شود.
رييس‌جمهور همچنان گفت: هرات از مراكز مهم ترانزيت و تجارت منطقه است، تمدن وسيع شهری در هرات تداوم داشته، افتخار هرات و افغانستان است.
محمد آصف رحيمی، والی هرات حضور مهمانان را به شهر هرات خیرمقدم گفته و افزود: در این نشست با استفاده از نظریات شما عالی‌جنابان، چگونگی مشارکت در حفاظت از آبدات تاریخی، حفاظت از شهر قدیم و بناهای تاریخی را با ارایه راهکارهای قانونی و قابل تطبیق به بحث می‌گیريم و به یاری خداوند متعال، فلک را سقف می‌شکافیم و طرحی نو در می‌اندازیم.
به گفته آقای رحيمی، هرات با پیشینه درخشان تاریخی خود که روزگاری مهد تمدن و مرکز رنسانس شرق بود و از لحاظ پرورش نقاشان، معماران و موسیقی‌دانان به عنوان “فلورانس آسیا” شهرت پيدا کرد، امروز هفتصد وهشتاد بنای تاریخی از جمله مجموعه‌ی مصلی، مسجد جامع بزرگ، قلعه اختیارالدین را در خود جای داده و بی‌صبرانه چشم به راه از سرگیری دور تازه‌ای از همکاری‌های فرهنگی به هدف نگهداری این میراث مشترک بشری است.
والی هرات در حالي‌كه از همكاری كشورهای دوست و موسسات بين‌المللی به خاطر ترميم بناهای تاريخی تقدير كرد، گفت : این چنین نشست‌ها برای بررسی مشکلات فرهنگی و جلب همکاری مشترک در جهت حفظ میراث فرهنگی، تلاش برای بهبود همکاری‌ها، می‌تواند پیامدهای وسیع درعرصه فرهنگی داشته باشد.
آقاي رحيمی افزود: ما در ولایت هرات در دوسال گذشته دستاوردهای عظیمی در عرصه‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کمایی نموده‌ایم و همچنان در حوزه فرهنگی شاهد تهداب‌گذاری امور بازسازی برخی بناهای تاریخی بودیم، ولی این تلاش‌ها با درنظرداشت شمار قابل توجه بنای تاریخی و امکانات اندک، بسنده نیست، و می‌طلبد تا همکاران ما در موسسات بین‌المللی، ما را در این راستا بیشتر یاری رسانند.
والی هرات پيشنهاد نمود تا به خاطر موثريت روند حفظ بناهای تاريخی، بنیاد فرهنگی آغاخان و سازمان یونسکو دوباره به فعالیت آغاز نمایند و تلاش‌های مشترک وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونسکو به خاطر شمولیت بخش‌هایی از شهرقدیم هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی سرعت پیدا کند.
محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نيز اعلام كرد كه اين وزارت از هراقدام مثبت كه برای بهبود ابدات تاريخی برداشته می‌شود، حمايت مي‌كند.
اين نشست تاعصر امروز ادامه خواهد داشت و در پايان قرار است تفاهم‌نامه‌ای نيز به هدف حفظ بناهای تاريخی و تغيير مديريت بناها بين والی هرات و مشاور رييس‌جمهور به امضا برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا