آخرین اخبارجهان

برگزاری همه‎پرسی در کردستان/ ایران مرز هوایی‎اش را بست


همزمان با برگزاری همه‎پرسی استقلال کردستان عراق، شورای امنیت ملی ایران به درخواست عراق، مرز هوایی این کشور با اقلیم کردستان را بست.
در حالی که امروز در کردستان عراق همه‎پرسی استقلال برگزار می‎شود، دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران درخواست حکومت مرکزی عراق را پذیرفته و مرز هوایی با کردستان را بسته است.
براساس تمام پروازهای ایران به مقصد میدان هوایی‎های سلیمانیه و اربیل و همچنان پروازهای عبوری از فضای ایران از مبدا اقلیم کردستان متوقف شده است.
همزمان با این تصمیم ایران، دو خط هوایی ترکیش ایرلاین و اطلس ترکیه هم پروازهای خود را به اربیل در کردستان عراق متوقف کرده‎اند.
به نقل از بی بی سی، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است:« با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه ایران و اصرار مسئول اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه، با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است، مسدود شد.»
ایران و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که به شدت با همه‎پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت دارند و تلاش می‎کنند تا مانع از جدایی‌طلبی در این منطقه شوند.
به رغم هشدارهای مخالف استقلال کردستان عراق، اما مسئولان این اقلیم بر همه‎پرسی اصرار کرده و امروز آن را برگزار کرده‎اند.
گفتنی است که جمعیت قابل ملاحظه کُرد در ترکیه و ایران هم زندگی می‎کنند و ترس از تاثیر همه‎پرسی استقلال کردستان عراق بر ملی‌گرایی کردهای آن دو کشور دلیل عمده ترس آن‌ها از کردستان مستقل خوانده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا