آخرین اخبارجهانسیاست

برگزاری ٢اُمین نشست اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی با محوریت افغانستان و همکاری‌ منطقه‌ای

خبرگزاری دید: رهبران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا با اشاره به وضعیت وخیم افغانستان بر تامین حقوق مدنی و تشکیل دولت فراگیر تاکید کردند.

رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در نشستی که در شهر چولپون آتا در قرقیزستان برگزار شد، برای دومین بار گرد هم آمدند.

در این نشست که به میزبانی صدر جباروف رییس جمهور قرقیزستان برگزار شد، شارل میشل رییس شورای اروپا، قاسم جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان، شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان، امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان و نورمحمد امانپسوف معاون شورای وزیران ترکمنستان حضور داشتند.

مسایل فرهنگی، سرمایه‌گذاری، انرژی سبز، امنیت، تجارت، حمل و نقل، آموزش، گردشگری، مبارزه با مواد مخدر، تغییرات آب و هوایی و وضعیت بشردوستانه در افغانستان به بحث و بررسی قرار گرفته شد.

میشل با اشاره به اهمیت تقویت همکاری بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی تصریح کرده است که این کشورها باید به عنوان یک تیم هماهنگ کار کنند.

این نشست که با محوریت وضعیت افغانستان و همکاری منطقه‌ای دایر شد، اشتراک کنندگان نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت وخیم در افغانستان و تعهد شان برای افغانستان امن، صلح‌آمیز، باثبات و مرفه پافشاری کردند.

اشتراک کنندگان با اشاره به نقش حیاتی سازمان ملل از جامعه جهانی خواستند تا به ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهند.

در بیانیه مشترک این نشست آمده است: آن‌ها بر اهمیت ایجاد دولت فراگیر و نماینده و اهمیت تقویت و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان به ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی تاکید کردند.

در همین حال، رییس‌جمهور قرقیزستان با تاکید بر اینکه همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی پتانسیل کافی برای دستیابی به اهداف مشترک مانند صلح، توسعه و رفاه را دارد، پیشنهاد ایجاد «یک پلتفرم دایمی در سطح موسسات حمل و نقل اتحادیه اروپا – آسیای مرکزی» را داده است.

گفتنی است که دور اول نشست اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی با محوریت افغانستان به تاریخ ٢٥-٢٦ می در عشق‌آباد ترکمنستان دایر شده بود.

اشتراک کنندگان در این نشست از طا-لبان خواسته بودند تا ممنوعیت‌ها علیه دختران و زنان را لغو کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا