آخرین اخبارجهانفرهنگ و دانشمنطقه

برگزیدگان دومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) به مرحله نهایی رسیدند


هفتمین نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران، مهدی صفاری‌نیا؛ دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی داخلی و دو تن از اعضای خارجی شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) برگزار شد.
حسن ظهور؛ رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) گزارشی از عملکرد این کارگروه ارایه داد مبنی بر این‌که داوران توسط کمیته و کارگروه علمی منصوب و در مراحل اولیه و نهایی، اثرات برگزیده انتخاب می‌شوند.
رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: ارزیابی اولیه، ماه حوت/اسفند سال گذشته، ارزیابی نهایی در ‌ماه ثور/ اردیبهشت سال جاری صورت گرفت که تا ماه سرطان/تیر نیز تمدید شد. در این مدت، ۲۴۱ اثر از ۳۴ کشور جهان به دبیرخانه جایزه ارسال شد و مورد بررسی قرار گرفت.
سعید سرکار؛ رییس گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری به ارایه گزارشی از بررسی آثار در این گروه پرداخت و گفت: در این گروه افرادی که مسلمان نیستند و مقیم کشورهای اسلامی هستند می‌توانند کاندید شوند و تعداد زیادی اثر فرستاده شده است که نهایتا کسی که بهترین رزومه را داشت انتخاب کردیم.
در ادامه دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) به ارایه گزارشی از عملکرد دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) از ابتدا تاکنون اشاره کرد و گفت: فراخوان جایزه مصطفی(ص) به طور گسترده در سطح جهان برای بیش از ۱۶۲۲ تن از دانشمندان در سطوح برجسته علمی و فناوری در ۳۰ کشور جهان و ۳۶۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی ارسال شده است.
وی به یکی از رویدادهای جایزه مصطفی(ص) به نام مسابقه دانش‌آموزی نور اشاره کرد و گفت: اولین دوره این مسابقه سال گذشته در حوزه هنری برگزار شد که از ۱۶۰۰ فیلم ارسال شده به دبیرخانه از ۲۰۰ دانش‌آموز برگزیده تجلیل شد و دوره دوم آن نیز امسال با عنوان گرامیداشت پروفیسور جکی یینگ در ۱۰ سنبله/شهریور برگزار خواهد شد.
دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) می‌گوید که در حال ایجاد باشگاهی به نام سفیران مصطفی(ص) و رقابتی علمی با عنوان کنز (KANS) هستند و طرح دیگری برای همکاری دانشمندان دیگر کشورهای اسلامی به نام نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی (STEP) طراحی شده است که هر ساله در یکی از کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: معرفی جایزه مصطفی(ص) در سمینارهای متعدد، عضویت بنیاد علمی اکو در صندوق سرمایه‌‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)، عضویت رییس شورای تحقیقات عمان در شورای مشورتی جایزه مصطفی(ص)، تهیه و تولید بیش از ۳۰۰ خبر و انعکاس آن در بیش از ۴۰۰ رسانه در سراسر جهان، تولید ۶۵ محتوای چند رسانه‌ای و پیگیری ثبت نام جایزه در وایپو از دیگر فعالیت‌های دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) در این مدت بوده است.
گفتنی است که دومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در ۱۲ ماه قوس/آذر سال جاری در تالار وحدت برگزار می‌شود و اسامی برگزیدگان نهایی جایزه قبل از این مراسم طی برنامه‌ای به طور رسمی اعلام خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا