آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

برگشت خلیلزاد، ناکامی اشرف غنی است

روی همین دلیل دولت امریکا تصمیم گرفته برای مدیریت بحران، زلمی خلیلزاد را یک با دیگر راهی افغانستان بسازد. بدون شک برگشت آقای خلیلزاد به کابل به معنای ناکامی اشرف غنی است.


محمد اشرف غنی رییس جمهور در تمامی حوزه‌ها در امر حکومت‌داری ناکام بوده است. سیاست‌های قومی و بدون محاسبه او در این چند سال کشور را در آستانه یک فروپاشی قرار داده است.
تمام عزل و نصب‌ها در حکومت وحدت ملی با انتقاد مردم و جریان‌های سیاسی مواجه بوده است. احزاب و کل نیروهای سیاسی در نتیجه انحصارگرایی رییس جمهور از حکومت فاصله گرفته‌اند.
روی همین دلیل دولت امریکا تصمیم گرفته برای مدیریت بحران، زلمی خلیلزاد را یک با دیگر راهی افغانستان بسازد. بدون شک برگشت آقای خلیلزاد به کابل به معنای ناکامی اشرف غنی است.
ماموریت جدید آقای خلیلزاد این خواهد بود که ناکامی اشرف غنی را به فرصت تبدیل نماید و افغانستان را از رفتن به سمت فروپاشی نجات بدهد. روز گذشته محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی کناره‌گیری کرد. مشاور شورای امنیت ملی در متن استعفا نامه‌اش نوشته است که او با رهبری حکومت در مسایل مهم اختلاف نظر داشته است. منابعی نیز می‌گویند که قرار است وزیران داخله، دفاع و رییس امنیت ملی هم کنار بروند.
حکومت وحدت ملی در حفظ تامین امنیت مردم سخت ناکام است. راکت‌پرانی در روز عید در پایتخت و سقوط غزنی به دست طالبان نشان می‌دهد که واقعاً از ریاست جمهوری کاری ساخته نیست. با این اوضاع سفیر پیشین امریکا در افغانستان باید ناجی افغانستان باشد. زلمی خلیلزاد یکی از مقامات ارشد اداره جورج دبلیو بوش است. براساس گزارش‌ها برگشت او به زودی نهایی خواهد شد.
خلیلزاد یکی از اثر گذارترین چهره‌های جمهوری‌خواهان اداره امریکا است. او به عنوان یک امریکایی افغانستانی‌تبار توانست در سمت های گوناگون کار کند.
خلیلزاد نخستین بار به عنوان سفیر امریکا در افغانستان ایفای وظیفه کرد و به موجب رابطه‌ نزدیکش با جورج بوش و همچنان به سبب نزدیکی‌اش با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین توانست به عنوان چهره‌ برتر سیاسی و نظامی در سیاست افغانستان ظهور کند. خلیلزاد به عنوان سفیر امریکا در عراق و سازمان ملل متحد کار کرده است.
خلیلزاد از بازیگرانی است که شناخت خوبی از افغانستان دارد. دولت جدید امریکا با وصف تمام کمک‌هایش به کابل به این نتیجه رسیده است که ریس جمهور غنی به جای رفتن به سمت ثبات و تقویت روحیه وحدت ملی، داخل شکل گیری درزهای قومی شده است و این وضعیت آشفته آینده افغانستان و واشنگتن را دچار خطر ساخته است. هیچ همکاری میان ریاست اجرایی و ریاست جمهوری به عنوان دو نهاد حکومتی وجود ندارد. با این وجود سفیر پیشین افغانستان ماموریت دارد که خرابی‌های حکومت غنی را ترمیم نماید. حضور خلیلزاد در کابل می‌‌تواند چهره‌های سیاسی‌ را که فرا قانونی عمل می‌کنند و به ویژه آن‌‌هایی را که در انتخابات به زورگویی رو می‌آورند تا حدی سر جای‌ شان بنشاند.
به باور آگاهان سیاسی در کابل، شکست اقتدار سیاسی در افغانستان بیش از آن که عامل خارجی داشته باشد، وابسته به عملکرد نهادهای حکومتی به ویژه رهبران حکومت است. فراهم کردن فضای اعتماد میان حکومت و مردم وابسته به نحوه حکومت‌داری است که آقای عبدالله و غنی در اجرای آن درست عمل نکرده‌اند.
زلمی خلیزاد در حالی با ماموریت جدید به کابل می‌آید که سیاست‌های استراتژیک امریکا در افغانستان هیچ گونه نتیجه مطلوب در پی نداشته است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا