اسلایدشوجهان

بریتانیا«برکسیت» را تصویب کرد

مجلس اعیان بریتانیا، روز سه‌شنبه طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تصویب کرد. این طرح دو بار با رای منفی نمایندگان مجلس اعیان شکست خورده بود و این بار سوم بود که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در مجلس اعیان به رای گذاشته می‌شد.
به این ترتیب نخست‌وزیر بریتانیا می‌تواند روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا و اجرای ماده‌ی ۵۰ قانون این اتحادیه را آغاز کند. مجلس نمایندگان بریتانیا پیش از این در ماه فبروری طرح برکسیت را تصویب کرده بود.
به نقل از یورونیوز، همزمان با تصویب این طرح در مجلس اعیان، نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند خواهان برگزاری یک همه‌پرسی جدید برای جدایی از بریتانیا شده است. طبق اعلام دولت اسکاتلند، این همه‌پرسی در اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹ میلادی برگزار می‌شود.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در بارۀ تکرار همه پرسی استقلال اسکاتلند می گوید : « عدم داشتن چشم انداز روشن حزب ملی اسکاتلند واقعا تاسف انگیز است. اسکاتلند در خطر چند دستگی و بی اعتمادی قرار دارد اما در حال حاضر اکثریت اسکاتلندی ها یک همه پرسی دوم برای استقلال نمی خواهند. به جای بازی کردن با آیندۀ کشورمان، دولت اسکاتلند بهتر است به روی برنامه های خدمات عمومی و سیاست های خوب متمرکز شود.»
اسکاتلند می گوید در صورت استقلال از بریتانیا و علیرغم اجرای برکسیت، خواهان ماندن در اتحادیۀ اروپاست.
طبق اعلام دولت بریتانیا روند برکسیت از ماه مارس جاری آغاز می شود و مذاکرات برای ترک اتحادیۀ اروپا دو سال طول خواهد کشید. گردش آزاد شهروندان اروپایی طبق پیمان شنگن در بریتانیا از جمله نگرانی هایی است که اتحادیۀ اروپا با آن روبروست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا