آخرین اخبارجهانسیاست

بریتانیا از نشر گزارش تازه در باره ماموریت نظامی‌اش در افغانستان خبر داد

خبرگزاری دید: قرار است هفته آینده گزارشی از ماموریت نظامی بیست ساله نیروهای این کشور در افغانستان منتشر شود.

کمیته دفاعی مجلس عوام بریتانیا امروز دوشنبه (۱۴ حمل) از دولت این کشور خواسته است که تا تاریخ ۱۰ اپریل سال ۲۰۲۳ آنچه را از ماموریت پرهزینه ۲۰ ساله در افغانستان آموخته است، به این مجلس ارائه کند.

واول‌روم(اتاق صدا) وب‌سایت مخصوص مطالعات نظامی بریتانیا با نشر گزارشی گفت که عبرت از تجارب حضور ۲۰ ساله در افغانستان، راه را برای مداخلات آینده بریتانیا هموار می‌سازد.

کمیته دفاعی مجلس عوام بریتانیا در فبروری سال جاری گزارشی را زیر نام «خروج از افغانستان» نشر کرد که بیانگر مداخله طولانی و پرهزینه بریتانیا در افغانستان است؛ مداخله‎‌ای که از ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲۷ میلیارد پوند برای لندن هزینه داشت.

این گزارش بر «بازبینی باز، صادقانه و دقیق از دخالت بریتانیا در افغانستان» تأکید کرده است.

مجلس عوام بریتانیا گفته که به دنبال این است تا بداند که آیا لندن با مداخله نظامی ۲۰ ساله در افغانستان یک راهبرد بلندمدت سیاسی داشت یا خیر؟ دلایل حضور بریتانیا در هلمند افغانستان چه بود؟ آیا بریتانیا در نهایت برنامه‌ای موثری برای خروج طراحی کرده بود یا نه؟ چقدر شهروندان بریتانیایی از این جریان آگاه بوده‌اند و سرانجام این که دستاوردهای لندن از این حضور‌ بلندمدت در افغانستان چه بوده است.

گزارش کمیته دفاعی مجلس عوام بریتانیا حاکی از آن است که این کشور نمی‌تواند افغانستان را با هزینه‌ای که روی آن کرده است، فراموش کند و یا تنها بگذارد.

این در حالی است که بریتانیا در چارچوب سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) ۲۰ سال در افغانستان حضور نظامی داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا