آخرین اخبارافغانستانجهانحقوق بشرسیاست

بریتانیا امروز تحقیقات در مورد کشتار غیرنظامیان را در افغانستان آغاز می‌کند

خبرگزاری دید: حکومت بریتانیا قرار است امروز چهارشنبه(۲ حمل) تحقیقات گسترده‌ای را در مورد نیرو‌های خاص این کشور آغاز کند که متهم به کشتار غیرنظامیان در افغانستان هستند.

وزارت دفاع بریتانیا سال گذشته پس از آن تصمیم گرفت تحقیقات در این مورد را آغاز کند که بر بنیاد گزارش‌ها نیروهای ویژه هوایی بریتانیا در جریان حضور در افغانستان، ده‌ها غیرنظامی افغان را در شرایط مشکوک و در جریان حملات شبانه کشته‌ و در این زمینه پنهان‌کاری کرده است.

بازماندگان یک خانواده افغان نیز در آن زمان ادعا کردند که ۸ عضو خویشاوندان آنان در جریان دو حمله جداگانه شبانه نظامیان بریتانیایی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در افغانستان کشته شدند.

چارلس هادون کیو، یکی از قضات ارشد بریتانیا و قاضی ارشد محکمه استیناف لندن، رهبری این تحقیقات را بر عهده خواهد داشت.

این تحقیقات مشخص خواهد کرد که آیا پرسونل نظامی بریتانیا از اوسط سال ۲۰۱۲ تا اوسط ۲۰۱۳ در جریان عملیات‌های پلان شده در فعالیت‌های غیرقانونی در افغانستان دخیل بودند یا خیر.

بر اساس قوانین بریتانیا، اگر یک فرمانده نظامی از احتمال ارتکاب جنایت جنگی از سوی زیردستانش با خبر باشد و آن را به پولیس نظامی گزارش ندهد، این کوتاهی در گزارش‌دهی خود جرم پنداشته می‌شود.

این در حالی است که مقام‌های استرالیایی روز دوشنبه اعلان کردند که یک سرباز پیشین این کشور را به خاطر ادعاهای کشتن یک غیرنظامی افغان بازداشت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا