آخرین اخبارافغانستانتحلیلمنطقه

بزکشی حکومت و ائتلاف نجات در آسیای میانه!


در اوج تنش‌ها میان حکومت و جناح‎های تاثیرگذار سیاسی در کشور به‎ ویژه تنش میان سران ارگ و ائتلاف نجات که قدرت‌مندترین مخالف سیاسی وضعیت موجود به شمار می‎رود، حکومتی‎ها به تکاپو افتاده‎اند، تا برای بقای تیم حاکم و تضعیف ائتلاف نجات شرکای منطقه‌ای دست‎وپا کنند.
در همین راستا، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس‎جمهور به آسیای‎میانه سفر کرده تا با لابی‌گری در آن منطقه که از نظر سنتی ترک‎تبار محسوب می‌شوند و رابطه خوبی با جنرال دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری و یکی از استوانه‌های ائتلاف نجات دارند، نظر مثبت آن‌ها را نسبت به حکومت جلب کرده و مانع حمایت آن کشورها از ائتلاف نجات شود.
ظاهراَ هدف سفر اقای اتمر به آسیای‌میانه دیدار با همتایان‌اش در کشورهای آن منطقه برای رسیدن به یک اجماع منطقه‌ای در مبارزه با هراس‌افکنی و جلب حمایت آن کشورها از برنامه‌های صلح حکومت وحدت ملی خوانده شده، ولی مسلماَ سفر این چهره جنجالی ارگ هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند و آن مبارزه با نفوذ ائتلاف نجات در آن منطقه آسیا و تحکیم پایه‌های حکومت مجوده می‎باشد.
کشورهای آسیای میانه به استثنای تاجیکستان همه ترک‌تبارهستند و با توجه به ترک‌تبار بودن جنرال دوستم رابطه خوبی میان آن‎ها هم در گذشته و هم حالا موجود بوده است .
قزاقستان و ازبکستان دو کشوری در آسیای میانه هستند که بیش‌ترین حمایت را در زمان جنگ‌های داخلی از جنرال دوستم داشتند و حتا جمهوری ازبکستان در آن زمان برای او پول چاپ کرد.
حکومت‌های فعلی کشورهای آسیای میانه، برخاسته از خاکستر اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند و با توجه به این‌که جنرال دوستم نیز تنها چهره قدرتمند بازمانده از نظام کمونیستی در افغانستان است می‌توانند رابطه خوبی برقرار کنند و روی منافع مشترک‌شان به پیش بروند.
اکنون با توجه به گذشته روابطی که جنرال دوستم با کشورهای آسیای میانه داشته است، حکومت به خوبی می‌داند که حضور او( جنرال دوستم) در ائتلاف نجات کافی است تا آن کشورها از ائتلاف حمایت کرده و در کنار صف‌های داخلی در برابر حکومت، صف خارجی نیز شکل بگیرد.
از دیدارهای حنیف اتمر با همتای قزاقستانی‌اش نیز بر می‎آید که مهم‌ترین نکته در این نشست‌ها جلب حمایت خارجی در منطقه آسیای میانه از حکومت وحدت ملی و کوشش در راستای اعتبار بخشی بین‌المللی به حکومتی است که متهم به خلق بحران و ناامن‌سازی شمال کشور است.
گمان می‌رود آقای اتمر، وضعیت ارگ را آشفته‌تر از آن می‌بیند که تصورش را داشته‌اند و اینک حلقه خاص تصمیم‌گیرنده در کاخ ریاست‌ جمهوری، با یک حساب سرانگشتی، کمر اتمر را بسته‌اند تا با شگردهای مختلف، توجه برخی از کشورهای آسیای میانه را به جانب ارگ جلب کرده و بدین‌ترتیب، در برابر ائتلاف، سدی بسازد که پشتوانه منطقه‌ای داشته باشد.
حال که مبارزه ائتلاف نجات با ارگ وارد فاز جدی‌تر شده، تلاش‌های حکومت برای جلب حمایت‌ همه جوانب، بیش‌تر به بازی “بزکشی” می‌ماند که به هر قیمتی شده باید گوساله را به دایره حلال برساند، ولی باید توجه داشت که آسیای میانه میدان بزکشی است که برنده آن حکومت نخواهد بود.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا