آخرین اخبارجهانسیاست

بسته ماندن مکاتب دخترانه؛ امریکا مذاکراتش را با طا-لبان لغو کرد

خبرگزاری دید: در واکنش به بسته ماندن مکاتب دوره لیسه دخترانه از سوی طا-لبان، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که تمام مذاکراتش را با جانب طا-لبان لغو کرده است.

مکاتب دخترانه

 

خبرگزاری رویترز روز جمعه( ۵ حمل) گزارش داد که امریکا در واکنش به تصمیم اخیر حکومت سرپرست طا-لبان مبنی بر بستن مکاتب دخترانه، نشست‌های برنامه‌ریزی شده خود را با آنان لغو کرده است.
قرار بود این جلسات روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته آینده در دوحه روی مسایل اقتصادی و موضوعات مورد علاقه دو طرف برگزار شود.
رویترز افزوده است که لغو این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که اقدامات حکومت سرپرست طا-لبان در زمینه حقوق بشر می‌تواند مستقیماً بر تمایل جامعه بین‌المللی برای کمک به آنان تأثیر بگذارد.
این خبرگزاری به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه امریکا، گفته است: «تصمیم اخیر طا-لبان یک تغییر عمیقاً نا‌امید‌کننده و غیر قابل توضیح و پشت پا زدن به تعهدات‌شان به مردم افغانستان و جامعه جهانی بوده است».
رویترز به نقل از یک منبع وزارت خارجه امریکا نوشته: «ما برخی تعاملات خود از جمله جلسات برنامه‌ریزی شده در دوحه را لغو کرده و به‌صراحت اعلام کرده‌ایم که این تصمیم را نقطه عطفی بالقوه در تعامل خود می‌دانیم».
رویترز افزوده است که قرار بود این گفت‌وگوها برای پوشش استقلال بانک مرکزی افغانستان و چاپ اسکنانس‌های پولی صورت بگیرد.
در همین حال عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه‌ حکومت سرپرست طا-لبان، تایید کرده است که قرار بود یک هیئت از حکومت آنان به ‌شمول امیرخان متقی به دوحه سفر کند.
براساس ادعای رویترز، هواپیمایی قطری که قرار بود هیئت حکومت سرپرست طا-لبان را از کابل انتقال بدهد، به افغانستان نیامده است.
گفتنی است که پیش از این حکومت سرپرست طا-لبان به جامعه جهانی و مردم افغانستان وعده داده بود که به تاریخ ۳ حمل مکاتب دخترانه در سراسر کشور بازگشایی می‌شود.
اما وزارت معارف طا-لبان به تاریخ ۳ حمل اعلام کرد که مکاتب دخترانه تا امر ثانی بسته می‌ماند. این اقدام، با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا