آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

بلخ؛ جوانان شمال دیدگاه‌های شان را در باره صلح ابراز کردند

نشستی در باره صلح با حضور جوانان حوزه شمال، رییس نهاد جوانان زون شمال و جوانان بلخ به منظور گردآوری دیدگاه‌های جوانان و شریک ساختن آن در روند گفت‌وگوهای صلح، برگزار شد.

محمد محمدی- خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید: سید اسماعیل بلخی صالحی مسئول نهاد جوانان زون شمال روز جمعه (۱۱ سرطان) هدف از برگزاری این نشست را تقویت نقش جوانان در پروسه صلح عنوان کرد.
آقای صالحی افزود که حلقاتی در داخل افغانستان و خارج از کشور در پی سبوتاژ روند صلح هستند و از همین جهت است که گفت‌وگوهای صلح دوحه به بن‌بست خورده است.


او افزوده که گروه طالبان نیز در روند صلح قاطعیت ندارند و به دنبال جنگ هستند.
به گفته صالحی، با آغاز مذاکرات صلح، اگر طالبان به آن باور می‌داشتند باید خشونت‌ها کاهش می‌یافت ولی برعکس افزایش یافته و نشان می‌دهد که گروه طالبان به جنگ بیشتر باور دارند تا صلح.
این فعال صلح، هرچند حضور نیروهای خارجی را در کشور مهم نمی‌داند، ولی تاکید می‌کند که با خروج غیر مسئولانه آنان مورال صف مخالف طالبان تضعیف شده است.
او امریکا را شکست خورده می‌خواند و تاکید کرده که این کشور به نتیجه و هدفی که در افغانستان دنبال می‌کرد، نرسیده است.


به گفته وی، طالبان در مذاکرات دوحه هیچ سودی ندیده‌اند، بنا بر این به جنگ رو آورده و می‌خواهند که قضیه افغانستان را از این طریق حل و فصل کنند.
در همین حال، سید مجتبی احمدی فعال مدنی در بلخ می‌گوید، طالبان از ولسوالی‌های سقوط کرده از مردم «عشر» می‌گیرند و به پاکستان انتقال می‌دهند.
به باور وی، اگر پاکستان از طالبان حمایت نکند، این گروه به زودترین فرصت توسط نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نابود می‌شود.
با این حال، به نظر می‌رسد که روند صلح با شکست مواجه شده و جنگ با گذشت هر روز گسترش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا