آخرین اخبارافغانستانگزارش

بلخ دامان امن آوار‌ه‌گان شمال


با ادامه ناامنی‌ها در شمال کشور، بسیاری از ولایات در این مناطق، شاهد بیجا شدن ساکنان شان به شهر مزارشریف بوده‌اند.
به گفته نظر محمد، آمر مالی و اداری ریاست امور مهاجرین در بلخ، نزدیک به ۶ هزار خانواده بیجا شده از سوی این اداره مورد کمک و حمایت قرار گرفته‌اند.
به گفته ایشان در طول ناامنی‌ها در مناطق شمالی، نزدیک به ۱۰ هزار خانواده بیجا شده از ولایت‌های جوزجان، فاریاب، سرپل و کندز در مناطق مختلف ولایت بلخ جابجا شده‌اند.
گل زمان نماینده آواره‌گان تازه‌وارد در شهر مزارشریف است که به گفته وی ۴۰۰ فامیل در منطقه دشت شور، در طول همین ماه از ولایت فاریاب مسکن‌گزین شده‌اند.
او از ناامنی‌ها در فاریاب گلایه دارد و دلیل بیجا شدن خانواده خودش را آتش زدن خانه وی از سوی طالبان عنوان می‌کند.
در میان این خانواده‌های بیجا شده کسانی هستند که می‌گویند: در هنگام فرار از مناطق مان تعدادی از اعضای فامیل جا ماندند.
این خانواده‌ها اکنون در دشتی چادر زده‌اند و از امکانات اولیه و حتا ناچیز بی‌بهره‌اند.
ریاست امور مهاجرین در مورد این خانواده‌ها به خبرگزاری دید می‌گوید: این خانواده‌ها به تازه‌گی به اداره ما مراجعه کرده‌اند و ما در اولین فرصت با نهادعای ملی و بین المللی در رابطه به کمک به این بیجا شدگان، جلسه برگزار خواهیم کرد.
این اداره می‌گوید: قبلا نیز به تعداد پنجاه فامیل در این منقطه کمک صورت گرفته بود و در صورت ازدیاد بیجا شدگان در میان آنان دوباره سرشماری آغاز خواهد شد و کمک‌های لازم را برای شان در نظر خواهیم گرفت.
گفتنی است کمک‌های ریاست مهاجرین در بلخ به بیجا شدگان به صورت غذایی و غیر غذایی انجام می‌گیرد و از آنجایی که بیجا شدگان نیازمند به رسیدگی متداوم هستند، این کمک‌ها در طول سه تا چهار ماه دوام خواهند داشت.
بلخ به دلیل امنیت بهتر، در سال‌های اخیر شاهد پناه آوردن بیجا شدگان زیادی از منطق شمالی بوده است. این مشکل در صورت عدم توجه وزارت امور مهاجرین، باعث کم‌توجهی و عدم رسیدگی به این بخش از مردم کشور خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا