آخرین اخبارافغانستانتحلیلدیدگاهسیاست

بلغ العلی بکماله / صلوا علیه و آله

چه پُست دولتی باشد چه نباشد، جایگاه و وظیفه سادات برای حل مشکلات مردم و ایجاد صلح و ثبات و دولت‌سازی و امنیت، محفوظ و بلکه ضروری است.

حرکت‌های شوونیستی که اخیراً با استفاده از نام سادات به راه افتاده، توهین سادات و اهل بیت است؛ چرا که سادات در طول تاریخ افعانستان و منطقه، تکیه‌گاه معنوی مردم و محور صلح و معنویت و جنبش‌های اصلاحی و آزادی‌خواهی و مشوق ترقی دولت‌ها بوده‌اند.
فروکاست سادات به یک اقلیت قومی که گدایی قدرت کند، به هیچ روی و با هیچ منطق تاریخی سازگار نیست؛ چرا که اگر قرار بر تعامل سیاسی است، این دولت‌ها بوده/هستند که طلب یاری، مشوره و همکاری از سادات داشته‌اند. سادات در هر قومی که زیسته، نور چشم، حلقه وصل و وحدت آنان با دیگر اقوام و حتی دیگر ملل مسلمان بوده‌اند. امروزه نیز اگر مسأله صلح، تنازع قدرت و مسایل سیاسی دیگر به بحران کشیده شده، به خاطر در حاشیه ماندن سادات است.
برادران و خواهران گرامی سادات، وظیفه تاریخی دارند که پا پیش بگذارند و در حل این منازعات و بحران‌ها در جهت آسایش و ترقی مردم سهم بگیرند؛ راهی که در افغانستان از یحیی بن زید شهید شروع شده و با سید جمال‌الدین افغان وعلامه شهید سید اسماعیل بلخی و آیات عظام واعظ و فاضل و مبارزانی همچون شهید کاظمی و شهید یزدان‌شناس هاشمی و روشنفکرانی همچون غبار و فرهنگ و مجروح و رهین و رضوی ادامه یافته است.
سادات فراتر از دسته‌بندی‌های جناحی و تصور خام دلالان سیاسی‌اند و شایسته و بایسته آنان چیزی جز ایجاد وحدت و مهر و ترقی اجتماعی نیست. اگر هم قرار بر ایفای وظیفه دولتی باشد، سادات برتر از سهم خواهی‌های برخاسته از آز و طمع، هم خود موظف به خدمت به خلق و ادامه سنت اهل بیت پیامبر هستند و هم دولت‌ها موظف به استمداد و یاری گرفتن از این تبار در سطوح مختلف دولتی‌اند؛ چراکه علی‌رغم همه اختلاف‌های سیاسی و اجتماعی، هنوزهم سادات نقش میانجی و محوری خود را در میان همه اقوام و گروه‌ها حفظ کرده‌اند.
چه پُست دولتی باشد چه نباشد، جایگاه و وظیفه سادات برای حل مشکلات مردم و ایجاد صلح و ثبات و دولت‌سازی و امنیت، محفوظ و بلکه ضروری است.
اینجانب به عنوان یکی از اعضای کوچک این خانواده، سیادت را نه وسیله تفرقه و تفاخر، بلکه باری سنگین بر شانه‌های خود و دیگر سادات می‌دانم و انجام هر وظیفه‌ای را در بیرون و درون حکومت، نه سهم، که وجیبه‌ای تاریخی دانسته و هر نوع حرکت تفرقه‌افکنانه و موهنِ جز این را مردود می‌شمارم.
والسلام علی من‌ اتبع الهدی
سید علی‌رضا محمودی
رییس شورای رهبری توافق ملی و تغییر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا