آخرین اخبارجهانسیاست

بلینکن به کانگرس: حتی ازریابی‌های بدبینانه سقوط کابل را به این سرعت پیش‌بینی نمی‌کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در کانگرس از خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان دفاع کرد، اما گفت سقوط کابل به این سرعت پیش‌بینی نمی‌شد.


به نقل از پلتیکو، آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ امریکا به تازگی در جلسهٔ استماعیهٔ کانگرس ایالات متحده از خروج کامل قوای کشورش از افغانستان دفاع کرد، اقدامی که به طولانی‌ترین جنگ امریکا خاتمه داد.
بلینکن گفت که اگر جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده، تصمیم به تمدید جنگ در افغانستان می‌گرفت، چنین اقدامی نیاز به اعزام قوای بیشتر به آن کشور بود تا از یک سو از قوای ایالات متحده دفاع کند و از سوی دیگر از تسلط طالبان جلوگیری کند.
این دیپلمات ارشد امریکایی در کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده همچنین گفت که تمدید حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان احتمالاً تلفات بیشتر قوای امریکایی را در پی می‌داشت و شاید نظامیان این کشور با بن‌بست مواجه می‌شدند و همواره زیر خطر دوامدار حملات می‌بودند.
وی افزوده است: هیچ شواهدی وجود نداشت که ماندن بیشتر موجب می‌شد تا قوای امنیتی و حکومت افغانستان مقاوم‌تر و مستقل‌تر شوند. اگر ۲۰ سال و صدها میلیارد دالر حمایت تجهیزاتی و آموزش‌دهی کافی نبود، چطور یک، پنج و یا ۱۰ سال دیگر می‌توانست تفاوتی ایجاد کند.
در رابطه به روند تخلیه، وزیر خارجهٔ امریکا گفته است که هنوز هم نزدیک به ۱۰۰ امریکایی در افغانستان به سر می‌برند و تلاش‌های دوامدار ادامه دارد تا همه شهروندان امریکایی، شرکای ایالات متحده و همکاران افغان آنان از افغانستان به خارج از آن کشور انتقال داده شوند.
وی همچنین بیان داشته است که دولت بایدن از دولت ترامپ یک مهلت خروج به ارث برد، نه برنامه.
گفتنی است که قانون‌گذاران امریکایی به شدت از چگونگی روند تخلیه از افغانستان انتقاد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا