آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

بلینکن در دیدار با جی‌شنکر از فروش اف-۱۶ به پاکستان دفاع کرد

خبرگزاری دید: به رغم انتقادات هند، وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با همتای هندی‌اش از فروش جنگ‌افزار به پاکستان دفاع کرده است.


آنتونی بلینکن روز گذشته با سوبرامانیام جی‌شنکر وزیر خارجه هند دیدار و در باره همکاری‌های هند در زمینه چالش‌های صحی، تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی و پیامدهای جنگ اوکراین تبادل نظر کرد.
وزیر خارجه امریکا از فروش طیاره‌های اف-۱۶ به ارزش ۴۵۰ میلیون دالر به پاکستان که اوایل همین ماه منظور شد، دفاع کرده و گفت که این بستۀ نظامی برای حفظ قابلیت موجود نظامی پاکستان است.
بلینکن در کنفرانس مشترک خبری با همتای هندی‌اش گفته است: این‌ها طرح‌ها و تسلیحات جدید نیستند و به خاطر حفظ قابلیت کنونی آنان [پاکستان] است…برنامه پاکستان به خاطر تقویت قابلیت آن کشور برای رسیدگی به تهدیدات تروریستی است که از پاکستان یا منطقه منشا می‌گیرد، به سود هیچ طرفی نیست که آن تهدیدات قابل پیشرفت و بدون مصئونیت باشد.
جی‌شنکر در این کنفرانس خبری آشکارا از بلینکن انتقاد نکرد، اما دو روز پیش در دیدار با اجتماعی از هندی‌ها با اشاره به موقف ایالات متحده در خصوص فروش تسلیحات و جنگ‌افزار نظامی به پاکستان گفته بود: شما نمی‌توانید کسی را احمق بسازید.
وی گفته بود: برای کسی که بگوید، ما این کار را می‌کنیم به خاطری که با تروریزم مقابله کنیم، زمانی که بحث در مورد قابلیت جنگنده‌های اف-۱۶ است، همگان می‌دانند که آن‌ها به چه خاطر ارسال می‌شوند.
جی‌شنکر همچنین بیان داشت: بسیار صادقانه، این رابطه‌ای است که نه به درستی به سود پاکستان تمام شده و نه هم به منافع ایالات متحده کارآیی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا