آخرین اخبارافغانستانسیاست

بلینکن: غنی وعده داده بود تا پای جان بجنگد، اما گریخت

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که شب ۱۴ اگست با محمد اشرف غنی در باره انتقال قدرت صحبت کرده بود، اما فردای آن روز فرار کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا روز گذشته در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفته است که اشرف غنی وعده داده بود تا پای جان مبارزه می‌کند، اما وقتی طا-لبان آمدند، او گریخت.
بلینکن در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که آیا وی تلاش کرده بود تا اشرف غنی را قانع کند تا در کابل بماند، گفته است: شب (۱۴ اگست) من با وی تیلفونی صحبت کردم و او را تحت فشار قرار دادم تا طرح انتقال قدرت به یک دولت جدید را در کابل بپذیرد، دولتی که از سوی طا-لبان رهبری می‌شد اما شامل تمام جناح‌های جامعه افغانستان بود.
به گفته وزیر خارجه امریکا، غنی به وی گفته بود که آماده است این کار را انجام دهد، اما اگر طا-لبان همراهی نکنند، او آماده بود تا سرحد مرگ بجنگد. وی روز بعد از افغانستان فرار کرد.
پیش از این، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح افغانستان نیز گفته بود که قرار بود طا-لبان تا دروازه‌های کابل بیایند، اما وارد کابل نشوند، ولی اشرف غنی در آخرین دقایق فرار کرد و همه‌چیز به هم ریخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا