آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

بن‌بست مذاکرات صلح و فعالیت‌های روسیه

نمایندگان مسکو مشغول بازدید از بازی‌گران منطقه‌ای و ملاقات با مقامات و شخصیت‌های ارشد طالبان است، حتی وقتی وزرای دفاع ناتو به این نتیجه رسیدند که هیچ راه‌حل آسانی برای ختم جنگ طولانی افغانستان وجود ندارد

با توجه به اینکه گفت‌وگوها بین دولت افغانستان و طالبان متوقف شده و دولت جدید امریکا در حال بررسی گزینه‌ها است، روسیه تلاش‌ها را برای یافتن راه حلی برای این روند افزایش داده است.
نمایندگان مسکو مشغول بازدید از بازی‌گران منطقه‌ای و ملاقات با مقامات و شخصیت‌های ارشد طالبان است، حتی وقتی وزرای دفاع ناتو به این نتیجه رسیدند که هیچ راه‌حل آسانی برای ختم جنگ طولانی افغانستان وجود ندارد.
ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهور ولادیمیر پوتین برای افغانستان روز جمعه در پاکستان بود تا با مقامات آن کشور دیدار کند. اسلام‌آباد با داشتن نفوذ قابل توجهی بالای طالبان، یکی از بازی‌گران اصلی بوده است.
از سویی هم، جنرال کنت فرانک مک‌کنزی رییس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز در دیدار جداگانه با جنرال قمر جاوید باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان ملاقات کرد. آجندای آن‌ها نیز افغانستان بود. در حالی که بیانیه بعد از جلسۀ آن‌ها مبهم بود، اما برای متقاعد کردن طالبان به کاهش خشونت‌ها که منجر به آتش‌بس شود، پاکستان بسیار مهم دیده می‌شود. رهبران طالبان در پاکستان قرارگاه و خانه دارند.
واشنگتن و کابل بر برقراری آتش‌بس پافشاری دارند در حالی که طالبان می‌گویند به عنوان بخشی از گفت‌وگوها با حکومت افغانستان در مورد آن نیز صحبت خواهند کرد.
طبق توافق‌نامۀ ۲۰۲۰ فبروری بین امریکا-طالبان، واشنگتن به خروج تمام سربازان خارجی از افغانستان در ماه می متعهد شد که اکنون پس از ۲۰ سال، به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده بدل شده است.
هرچند، طالبان هشدار داده‌‌اند که هیچ تغییری در مهلت خروج به وجود نخواهد آمد و در صورت عملی نشدن این شرط توافق‌نامه، ایالات متحده و ناتو را تهدید به آغاز دوباره جنگ کرده‌‌اند، رییس جمهور جو بایدن در حال بازنگری این توافق‌نامه است.
از زمان امضای توافق‌نامه امریکا-طالبان، گروه طالبان به تعهد خود برای حمله نکردن به نیروهای ناتو و ایالات متحده عمل کرده‌‌اند، اما به طور وحشیانه نیروهای افغانستان را هدف قرار می‌دهند. نیروهای امنیتی افغانستان نیز عملیات‌هایی را علیه شورشیان انجام می‌دهند. با این حال، افزایش خشونت‌ها در سراسر افغانستان هر گونه چشم‌انداز آتش‌بس ملموس را تضعیف می‌‌کند.
پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط ایالات متحده که به اسامه بن‌ لادن طراح حملات ۱۱ سپتمبر پناه دادند، امروز طالبان قدرتمند‌تر از هر زمانی است.
به نوبۀ خود، روسیه تجربه‌اش را در افغانستان فراموش نکرده است، جایی که دست‌کم ۱۵ هزار نیروی شوروی در جنگی که برای پشتیبانی از یک متحد کمونیست شروع شد و خیلی زود به کارزار ضد مجاهدین مورد حمایت ایالات متحده تبدیل شد، کشته شدند.
نماینده روسیه در سفر غیرمنتظرۀ خود به اسلام‌آباد با رییس قدرتمند ارتش پاکستان و وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرد. به جز بیانیه‌ای مبنی بر اینکه افغانستان و تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح موضوع بحث بود، جزئیاتی بیشتری از نشست‌های کابلوف منتشر نشد.
همانند گذشته و در زمان‌های حساس روند صلح، روسیه اغلب وارد عرصۀ دیپلماتیک در مورد افغانستان شده است و ماه گذشته هیئت طالبان به مسکو سفر کرد. در سال ۲۰۱۹، مسکو دوبار میزبان نشست طالبان و شخصیت‌های برجستۀ افغانستان بود؛ نشست‌هایی که مقدمۀ مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و شورشیان بود. مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان سال گذشته در قطر آغاز شد، جایی که طالبان دفتر سیاسی دارند.
تلاش‌های دیپلماتیک مسکو در آستانۀ ۳۲امین سالگرد خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان صورت می‌گیرد. مسکو علیه مجاهدین تحت حمایت واشنگتن و پاکستان جنگید. ملا عبدالغنی برادر رییس هیئت مذاکره کنندۀ طالبان در سال ۲۰۲۰ که توافق‌نامۀ صلح ایالات متحده-طالبان را امضا کرد، در دهۀ ۱۹۸۰ علیه نیروهای شوروی جنگیده بود.
در همین حال، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای پس از دیدار با کابلوف گفت که اسلام‌آباد و مسکو در مورد حل و فصل سیاسی فراگیر جنگ در افغانستان، تمایل و دیدگاه مشترک دارند.
روز پنجشنبه، ماریا زاخاروا سخنگوی وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد.
زاخاروا افزود: روسیه توجه ویژه‌ای به مصالحۀ ملی در افغانستان و ختم جنگ طولانی نظامی در این کشور دارد.

نویسنده

کتی گانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا