آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

بهانه‌تراشی‌ها در انتخابات؛ چه چیزی قربانی می‌شود؟

در چنین وضعیتی هرگونه بهانه‌تراشی و پیش‌داوری‌های قبل از وقت، به سود گروه‌های مخالف مسلح بوده و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی افغانستان را تضعیف می‌کند.

۲۵ روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد و این روند هرازگاهی با کنش و واکنش‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی و نامزدان مواجه شده است.
انتخابات یکی ازمهم‌ترین مولفه‌های دمکراسی است که در پرتو آن، اراده مستقل و مسئولیت‌پذیری خردمندانه شهروندان در فرایند مشارکت سیاسی تبلور می‌یابد و در کنار آن معادله حقوقی «حق» و «تکلیف» را در یک جامعه دمکراتیک تحقق می‌بخشد.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان در افغانستان با آن که با اندک مشکلات تخنیکی همراه بود، ولی در یک فضای امن و به‌دور از هرگونه دغدغه و مشکلات انجام شد که در تاریخ کشور بی‌پیشینه بود.
در ۱۸ سال پسین که دموکراسی نوپا در افغانستان برقرار و ترویج گردید، مردم شاهد برگزاری چندین انتخابات از جمله سه دور انتخابات ریاست جمهوری بودند که توأم با چالش و تقلبات همراه بوده است و اما نفس برگزاری انتخابات، اراده مردم و مردم‌سالاری را به‌نمایش می‌گذارد. بدون تردید در این مدت مردم افغانستان دستاورد‌های مهمی داشته و در راستای حفظ و پاس‌داری از آن قربانی‌های زیادی را تقدیم کرده‌اند. آنان به سیاه‌اندیشی و روزهای تاریک «نه» گفتند و به‌پای صندوق‌های رای رفتند تا پایه‌های نظام جمهوری اسلامی افغانستان را تقویت نمایند.
با توجه به مقدمه‌ای که در بالا ذکر شد، در روزهای پس از انتخابات، تعدادی از چهره‌های مرتبط با برخی تیم‌های انتخاباتی، شایعات و بهانه‌تراشی‌هایی را انجام می‌دهند که سبب تخریب ذهنیت مردم شده و پروسه مردم‌سالاری را لطمه وارد می‌کنند. چند روز قبل شایع شد که نیروهای امنیتی در تبانی با برخی حلقات وابسته به ارگ به زور وارد مرکز دیجیتالی بررسی و جمع‌بندی نتایج شده‌اند. شایعه‌ای که هیچ نهاد مسئول آن را تایید نکرد و کمیسیون انتخابات و وزارت داخله نیز آن را به شدت رد نمودند.
این موضوع در حالی مطرح شد، که ساعاتی پس از آن کمیسیون انتخابات آنرا رد و در حضور رسانه‌ها مرکز دیجیتالی بررسی و جمع‌بندی نتایج بررسی شد که حکایت از رد ادعای محمد محقق داشت. با توجه به این وضعیت به نظر می‌رسد که سناریویی در حال شکل‌گیری است و تلاش می‌شود که انتخابات به بحران کشیده شود.
باید به دقت فکر کرد که اگر با پخش شایعات و بهانه‌تراشی‌ها تلاش شود که پروسه انتخابات را ناقص اعلام کنند، در اصل به مردم‌سالاری و نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد کرده‌اند که بدیل آن «امارت اسلامی» و روزهای سیاه طالبانی خواهد بود.
به‌نظر می‌رسد که انتخابات ششم میزان شفافیت خود را حفظ کرده و این موضوع را می‌توان هم در عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی و نظارت از آن به‌وضوح مشاهده کرد و هم از واکنش‌های نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی و سفارت‌خانه‌ها که اکثراً از شفافیت در این پروسه اطمینان داده‌اند و بهانه‌تراشی‌ها را نکوهش و آنرا زمینه‌ساز آغاز بحران می‌دانند.
باید یادآور شد که در چنین وضعیتی هرگونه بهانه‌تراشی و پیش‌داوری‌های قبل از وقت، به سود گروه‌های مخالف مسلح بوده و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی افغانستان را تضعیف می‌کند. نیاز است که نتیجه انتخابات را پذیرفته و برنده به بازنده تبریک بگوید.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا