آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عبدالله با انتقاد تند از طالبان:

بهانه‌جویی‌های این گروه سبب تاخیر در مذاکرات شده است

رییس شورای عالی مصالحه ملی از هیئت مذاکره‌کننده طالبان به تندی انتقاد کرده است که بهانه‌‌تراشی‌های این هیئت سبب تأخیر در شروع دور دوم مذاکرات شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دید، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی روز گذشته (جمعه۱۷ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هیئت طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه، دلایل و انگیزه‌های نامعقول سبب تأخیر در آغاز مذاکرات شده‌ و به جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، پایان جنگ و خشونت، مسلمان‌کشی و کاهش درد و آلام مردم، مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای است.
رییس شورای عالی مصالحه ملی هم‌چنان گفته است که هم‌زمان با بهانه‌تراشی در شروع مذاکرات، جنگ‌جویان گروه طالبان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهند.
به گفته عبدالله، هیئت جمهوری اسلامی افغانستان با صلاحیت کامل در دوحه حضور دارد و می‌تواند در تمام قضایا و محورهایی که میان دو طرف بعد از نهایی‌شدن کارشیوه مذاکرات و وقفه دور اول تبادله شده بود، وارد مذاکره شود.
در اعلامیه عبدالله عبدالله آمده است: «هیئت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان به اساس توافق قبلی و در تاریخ معین برای آغاز دور دوم مذاکرات به دوحه برگشت. این هیئت که از کثرت و تنوع نظام جمهوری نمایندگی می‌کند از حمایت کامل شورای عالی مصالحه ملی، نظام جمهوری، رهبران سیاسی و مردم افغانستان برخوردار می‌باشد».
عبدالله عبدالله افزوده است که در جریان اقامت هیئت مذاکره‌کننده دولت در کابل رهنمودهای مشخص و صلاحیت‌های کافی برای هیئت از سوی کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی که از کلیت جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند ارایه و واگذار شده است.
رییس شورای عالی مصالحه ملی ضمن قدردانی از کشور میزبان قطر و سایر کشورهای تسهیل‌کننده مذاکرات صلح، گفته است که قضیه‌ افغانستان در قدم نخست مربوط افغان‌ها است و باید برای پایان دادن به جنگ و برادرکشی با یک‌دیگر بنشینند و «بر اساس رهنمودها و ارشادات دین اسلام، عرف و قوانین بین‌المللی و با درنظرداشت منافع علیای کشور مشکل خود را با دست‌یافتن به یک راه حل سیاسی فراگیر و همه‌شمول حل کنند».
عبدالله عبدالله تصریح کرده است: «فرصت استثنایی برای حل بحران کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو فراهم شده است. اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی از پایان جنگ در افغانستان، رفتن به سوی صلح، استقرار، گشوده‌شدن فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و از شکل‌گیری یک افغانستان آزاد، مستقل، دموکراتیک و در صلح و صفا در داخل، با همسایگان و جهان و عاری از حضور گروه‌های دهشت‌افکن و افراطی حمایت می‌کند. حالا وظیفه اسلامی و ملی ما و تحریک طالبان است تا از این فرصت برای پایان جنگ استفاده نماییم».
رییس شورای عالی مصالحه ملی در پایان هشدار داده است که اگر شماری به این باور باشند که از راه‌های غیر از مذاکره و گفت‌وگو می‌توانند به مشکل افغانستان پایان ببخشند، با استناد به شواهد تاریخی، راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.
این درحالی است که پس از توافق روی کار شیوه مذاکرات، گفت‌وگوهای اصلی که قرار بود در ماه جنوری سال جاری میلادی و هم‌زمان با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا آغاز شود، شروع نشده است؛ زیرا به نظر می‌رسد که طالبان تمایلی به آغاز مذاکرات نشان نداده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا